Reklama

A jednak! Kolejowa obwodnica Poznania ma być zmodernizowana za około 1,5 mld złotych. Wkrótce podpiszą umowę z wykonawcą

Zdjęcie ilustracyjne | fot. PKP PLK
Zdjęcie ilustracyjne | fot. PKP PLK

Tak wynika z informacji wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka.

W listopadzie ubiegłego roku PKP PLK rozstrzygnęły przetarg na wybór wykonawcy przebudowy kolejowej obwodnicy Poznania, a zwycięzcą zostało konsorcjum ZRK DOM z Alusta i Intop. Ich oferta opiewa na 1,71 mld złotych. Jak podawaliśmy już w listopadzie, wybór wykonawcy nie dawał gwarancji, że inwestycja zostanie zrealizowana, bo kolejarze nie mieli pieniędzy na ten cel. Sprawa dodatkowo się skomplikowała, gdy wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował, że w projekcie tej inwestycji pojawiło się wiele błędów. Ostatecznie przeprowadzono korektę dokumentacji, by wprowadzić rozwiązania korzystniejsze dla przepustowości infrastruktury. Chodziło o to, by kolejowa obwodnica była dostosowana do przyszłych potrzeb ruchowych na węźle kolejowym w Poznaniu.

Teraz branżowy portal rynek-kolejowy.pl podaje, że inwestycja idzie do realizacji. Z deklaracji Piotra Malepszaka wynika, że wkrótce PKP PLK podpiszą umowę na realizację prac, które mają trwać 3,5 roku. Spotkanie w tej sprawie ma się odbyć w piątek. Z ustaleń portalu wynika, że projekt nie obejmie obszaru poznańskiej Starołęki, która ma być osobnym zadaniem. Chodzi m.in. o wybudowanie tu tunelu pod torami kolejowymi, a także wpięcie linii Kolei Dużych Prędkości. Problemem w tym rejonie ma być Warta i jedyny most kolejowy pozwalający na przejazd pomiędzy Dębiną i Starołęką, co znacznie obniża przepustowość.

Przypomnijmy, że głównym założeniem projektu jest umożliwienie pociągom pasażerskim poruszania się po obwodnicy kolejowej miasta, po której dziś kursują tylko pociągi towarowe. - Projekt obejmuje budowę łącznicy Poznań Strzeszyn - Poznań Piątkowo, co usprawni podróże w poznańskim węźle kolejowym. Planowana jest kompleksowa modernizacja łącznie ponad 70 km m.in. torów i sieci trakcyjnej. Umożliwi to przejazdy pociągów pasażerskich z prędkością 100-120 km/h - podawali przed rokiem kolejarze. W ramach tej inwestycji miałoby się pojawić 7 nowych przystanków: Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Poznań Kobylepole, Poznań Franowo oraz planowana jest przebudowa przystanku Swarzędz Nowa Wieś.

Malepszak zdradził, że studium wykonalności mówi o 32 pociągach regionalnych, które codziennie jeździłyby wokół Poznania. Jego zdaniem to dobry punkt wyjściowy, ale docelowo pociągów powinno być więcej. Wiadomo, że w ramach prac konieczne będzie zmodernizowanie estakady kolejowej nad Wartą, a być może wybudowanie jej od nowa.

Środki na inwestycję zostały zapisane w Krajowym Programie Kolejowym. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, całość powinna być gotowa na koniec 2027 roku, ale wiceminister przyznał, że KPK będzie realizowany do 2030 roku i to bezpieczny bufor pozwalający na ukończenie prac właśnie do tego roku.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

24℃
13℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
19 km
Stan powietrza
PM2.5
12.88 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro