Reklama

Były operator Poznańskiego Roweru Miejskiego z wysoką karą od UOKiK za okres, w którym działał m.in. w Poznaniu. O co chodzi?

fot. Przemysław Łukaszyk
fot. Przemysław Łukaszyk

Firma Nextbike ma zapłacić blisko 800 tysięcy złotych kary.

30 listopada 2022 roku był ostatnim dniem funkcjonowania systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego. Jak pisaliśmy na naszym portalu, część mieszkańców nie była zadowolona z tego, że miasto wycofało się z kontynuacji programu. Chodziło o pieniądze - roczne utrzymanie jednego roweru w systemie kosztowało miasto około 4000 złotych, a w systemie było ich ponad 1800. Miasto wyjaśniło, że pieniądze na utrzymanie rowerów miejskich pójdą na infrastrukturę rowerową.

W poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że nałożył 791 tysięcy złotych kary na firmę Nextbike, która była operatorem poznańskiego systemu. Z ustaleń prezesa UOKiK wynika, że spółka stosowała w umowach z konsumentami klauzule, które miały charakter abuzywny.

Jak wyjaśniano, wypożyczanie rowerów od Nextbike odbywa się na zasadzie umowy czasowej, która obowiązuje na okres wypożyczenia. Ale aplikacja do obsługi wypożyczeń, na której klienci mają środki finansowe na opłacenie korzystania z rowerów, jest umową ciągłą - klienci mają ją na telefonie cały czas. - Konsument przechowuje na nich środki, które w razie niewykorzystania, przechodzą na kolejne wypożyczenia. Zmiany takich umów są uzależnione od odpowiedniej klauzuli modyfikacyjnej. Zakwestionowane przez Prezesa Urzędu postanowienia upoważniały przedsiębiorcę do jednostronnej zmiany zawartych w regulaminach zapisów, bez określenia żadnych przesłanek takich działań. Nextbike Polska wykorzystał to uprawnienie w 2020 r., gdy wprowadził w kilku miejscowościach na terenie kraju jednorazową opłatę za korzystanie z kont użytkowników w wysokości 10 złotych - podaje UOKiK. - W konsekwencji aktualne konta konsumentów zostały tą kwotą obciążone, a ci, którzy mieli zdeponowane na nich mniejsze środki, otrzymywali wezwania windykacyjne do zapłaty brakujących kilkuzłotowych należności - dodaje.

- Nextbike Polska w żaden sposób nie precyzował w jakich okolicznościach może wprowadzić zmiany do regulaminów, ani czego mogą one dotyczyć. Konsumenci nie byli w stanie przewidzieć, że zostaną obciążeni nową opłatą. Zmiana ceny usługi w przypadku kontraktu zawieranego na czas nieokreślony uwarunkowana jest odpowiednimi postanowieniami, przewidzianymi przed zawarciem umowy. Muszą one jasno określać ważne przesłanki uprawniające do modyfikacji zobowiązania. W przypadku tego przedsiębiorcy klauzule w umowach były abuzywne i nie powinny być stosowane - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Klientów o zmianie informowano mailowo - jeśli nie wysłali do spółki informacji o tym, że nie wyrażają zgody na zmianę, spółka uznawała, że warunki zaakceptowano. W przypadku braku akceptacji przez klienta, umowę rozwiązywano. - Nextbike Polska Spółka Akcyjna w restrukturyzacji, po uprawomocnieniu decyzji, będzie musiała zapłacić ponad 791 tys. zł kary i poinformować o decyzji Prezesa UOKiK konsumentów, którzy będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie. Odpowiednie oświadczenia przedsiębiorca opublikuje także na stronie internetowej spółki oraz na jej profilu na portalu Facebook.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

24℃
13℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
25 km
Stan powietrza
PM2.5
14.82 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro