Reklama

Przebudowa kolejowej obwodnicy Poznania pod znakiem zapytania

Zdjęcie ilustracyjne | fot. Maszyniarz / YouTube
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Maszyniarz / YouTube

Wykonawca jest, ale pewności, że inwestycja dojdzie do skutku, nie ma.

W marcu informowaliśmy na epoznan.pl, że otwarto oferty w przetargu na przebudowę kolejowej obwodnicy Poznania. Torpol poinformował, że jego oferta opiewająca na blisko 1,5 miliarda złotych okazała się być najkorzystniejszą. Tymczasem PKP PLK planowało przeznaczyć na ten cel ponad 2 mld złotych. W listopadzie PKP PLK rozstrzygnęły przetarg, a zwycięzcą wcale nie został TORPOL, a konsorcjum ZRK DOM z Alusta i Intop. Ich oferta opiewa na 1,71 mld złotych. Ofertę firmy TORPOL odrzucono.

Jak podawaliśmy już w listopadzie, wybór wykonawcy nie dawał gwarancji, że inwestycja zostanie zrealizowana, bo kolejarze nie mieli pieniędzy na ten cel. Sprawa dodatkowo się skomplikowała, o czym niedawno poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. - Przegląd inwestycji wartej 1,4 mld PLN ujawnił poważne błędy, szczególnie w nowych układach torowych, skutkujące niską przepustowością dla planowanego zwiększenia liczby pociągów. Projekt ten wymaga wielu poprawek, a kolejne podobnych przeglądów - zaznaczył.

Malepszak odpowiedział też na interpelację poselską. Jak informuje rynek-kolejowy.pl, wynika z niej, że że najtańszą ofertę w przetargu odrzucono ze względu na rażąco niską cenę, a treść oferty była niezgodna z warunkami zamówienia. Torpol nie zakwestionował decyzji PKP PLK. Podkreślił też, że obecnie trwają analizy związane z korektą dokumentacji projektowej. Mają one wprowadzić rozwiązania korzystniejsze dla przepustowości infrastruktury. Chodzi o to, by kolejowa obwodnica były dostosowana do przyszłych potrzeb ruchowych na węźle kolejowym w Poznaniu.

Dopiero po zakończeniu analiz ma zapaść decyzja o tym, czy projekt będzie realizowany, a jeśli tak - w jakim zakresie.

Przypomnijmy, że głównym założeniem projektu było umożliwienie pociągom pasażerskim poruszania się po obwodnicy kolejowej miasta, po której dziś kursują tylko pociągi towarowe. - Projekt obejmuje budowę łącznicy Poznań Strzeszyn - Poznań Piątkowo, co usprawni podróże w poznańskim węźle kolejowym. Planowana jest kompleksowa modernizacja łącznie ponad 70 km m.in. torów i sieci trakcyjnej. Umożliwi to przejazdy pociągów pasażerskich z prędkością 100-120 km/h - podawali przed rokiem kolejarze. W ramach tej inwestycji miałoby się pojawić 7 nowych przystanków: Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Poznań Kobylepole, Poznań Franowo oraz planowana jest przebudowa przystanku Swarzędz Nowa Wieś.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

24℃
13℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
19 km
Stan powietrza
PM2.5
11.21 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro