Reklama
Reklama

Jest przetarg na wykonanie projektu modernizacji poznańskiego węzła kolejowego. Osiem peronów zamiast starego Poznania Głównego

Zdjęcie ilustracyjne | fot. Czytelnik
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Czytelnik

To ma być rewolucja.

Jak podaje rynek-kolejowy.pl, PKP PLK ogłosiły przetarg na wykonawcę dokumentacji projektowej modernizacji węzła kolejowego w Poznaniu. Zadaniem zwycięzcy będzie przygotowanie koncepcji programowo-przestrzennej, projektów budowlanych i wykonawczych. - Zadanie obejmuje swoim zakresem linię kolejową nr 3, na odcinku Kostrzyn Wielkopolski - Palędzie, linię nr 271, od stacji Mosina do stacji Poznań Główny, linię nr 272, od stacji Gądki do Poznania Głównego, linię nr 351, od Poznania Głównego do stacji Kiekrz, linię 352, ze Swarzędza do Poznania Starołęki, a także linię 353, od Poznania Wschodu do Kobylnicy oraz linię 354, od posterunku odgałęźnego PoD do posterunku odgałęźnego Suchy Las - podaje branżowy portal.

Wykonawca będzie musiał trzymać się wskazanych założeń: chociażby musi wprowadzić 4-torowy układ między Poznaniem Głównym i Poznaniem Wschodem, a także zaplanować modernizację dworca Poznań Wschód. 4 tory mają też funkcjonować na trasach Poznań Główny - Poznań Wola i Poznań Główny - Poznań Starołęka oraz w kierunku Lubonia. W ramach rozbudowy linii w kierunku Woli może powstać nowy przystanek o roboczej nazwie Kościelna, a dodatkowo w projekcie ma zostać uwzględniona planowana w przyszłości linia na lotnisko.

- W materiałach przetargowych znajdziemy także schemat pokazujący, jak ma docelowo wyglądać główna poznańska stacja. Widzimy na nim osiem peronów wyspowych oraz dziewiąty krawędziowy, przy obecnym Dworcu Letnim. Z proponowanego układu stacji wynika, że cztery perony bliżej ulicy Głogowskiej będą obsługiwały ruch pasażerski z kierunków Środy Wielkopolskiej, Szczecina i Piły, natomiast perony bliżej obecnej galerii handlowej Avenida mają obsłużyć ruch pasażerski w kierunku Poznania Wschodu, a więc linie do Wągrowca, Gniezna i Warszawy, jak również kierunek Zbąszynka oraz Wolsztyna i Leszna - wyjaśnia rynek-kolejowy.pl. Ma to znacznie poprawić przepustowość na Poznaniu Głównym.

Rewolucja czeka też sam dworzec Poznań Główny. Zamiast starego budynku dworca pojawi się osiem peronów. Nowy dworzec może być usytuowany nad peronami, ale o szczegółach ma decydować konkurs architektoniczny. Lokalizację miałby zmienić także przystanek Dworzec Zachodni - zostałby przeniesiony bliżej mostu Dworcowego.

Wiadomo, że przygotowywanie projektu będzie czasochłonne i zgodnie z umową ma potrwać niemal 4 lata.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

19℃
5℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
15 km
Stan powietrza
PM2.5
49.50 μg/m3
Umiarkowany
Zobacz pogodę na jutro