Miasto stawia na transport zbiorowy i rowery. Kierowcy stracą m.in. pas ruchu na moście Królowej Jadwigi
W czwartek poznaliśmy założenia "pakietu dla mobilności".
Jak czytamy w dokumencie, "pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 na długo, a być może już zawsze zmieni życie miejskie. Rząd ograniczył możliwość podróżowania komunikacją publiczną, rowerami miejskimi, a nawet przemieszczania się pieszych". Choć rząd zniósł już część obostrzeń, to poznańscy urzędnicy podejmują działania "mające zmniejszyć negatywne skutki pandemii koronawirusa związane z przemieszczaniem się".
- Powinniśmy zaakceptować to, że powrót do stanu sprzed wybuchu pandemii potrwa długo. Nie czekamy jednak aż pojawi się nowa normalność. Mamy długoterminowe plany, jeśli chodzi o rozwój infrastruktury drogowej w Poznaniu, ale także takie na krótszy, najbliższy okres. Pamiętamy więc o przyszłości, ale skupiamy się na teraźniejszości. Z każdym dniem ustępowania pandemii coraz więcej poznaniaków podejmować będzie decyzję o sposobie przemieszczenia się. Nie możemy dopuścić, by głównym wyborem był samochód, bo wówczas całe miasto stanie. Jeśli samochodów w miastach miałoby się pojawić choćby trochę więcej, niż tuż przed pandemią, to korki mogą szybko zweryfikować ich atrakcyjność - powiedział Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Urzędnicy spodziewają się, że choć w czasie pandemii ruch samochodowy spadł o 37 proc., to z uwagi na obostrzenia dotyczące komunikacji zbiorowej wiele osób będzie wybierać indywidualne środki transportu.
W odpowiedzi miasto - tłumacząc to kryzysem związanym z koronawirusem i ryzykiem zwiększenia zanieczyszczenia powietrza - odda część przestrzeni ulicznej rowerzystom i pieszym. Powstaną również priorytetowe rozwiązania dla komunikacji publicznej. Do końca tego roku zmiany zajdą na kilkudziesięciu ulicach.
W ramach ułatwiania życia pieszym planowane jest uspokajanie i uporządkowanie ruchu na ulicach Łazarza, Wildy, Starego Miasta i Śródki. Stracą na tym kierowcy, bo urzędnicy nie ukrywają, że szukając niedostępnej do tej pory dla pieszych przestrzeni mogą sięgnąć po miejsca parkingowe, a nawet jezdnię.
W ramach pilotażowego programu "ulic przyszkolnych" planuje się wprowadzenie zakazu wjazdu w okolice szkół w godzinach przed rozpoczęciem lekcji.
Zyskają również rowerzyści. Do końca roku powstanie część Rowerowej Obwodnicy Centrum na ul. Kościuszki i Krakowskiej, pojedziemy również nowym odcinkiem trasy wzdłuż ul. Grunwaldzkiej. Planuje się również wprowadzenie kolejnych kontra ruchów, pasów rowerowych, a ruch rowerzystów zostanie dopuszczony także na buspasach.
Spore zmiany czekają nas w rejonie mostu i ulicy Królowej Jadwigi. - W wakacje wdrożona zostanie czasowa organizacja ruchu związana z przebudową ronda Rataje oraz na ul. Głogowskiej. Powstaną buspasy na moście Królowej Jadwigi oraz ul. Piłsudskiego, a na Łazarzu - pomiędzy Stablewskiego i Berwińskiego - wydzielone od ruchu samochodowego zostanie torowisko - informuje urząd miasta.
Pełna lista planowanych zmian jest bardzo długa. Dokładne założenia planu można znaleźć tutaj.
Najpopularniejsze komentarze