Reklama

Miasto podpisało umowę z firmą, która zaprojektuje trasę tramwajową na ul. Ratajczaka

fot. UMP
fot. UMP

Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisała właśnie umowę z wybranym w postępowaniu przetargowym projektantem. W ciągu najbliższego roku powstanie kompletna dokumentacja projektowa dla budowy trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ul. Ratajczaka.

Przystępujemy do kolejnego etapu prac związanych z rewitalizacją centrum miasta. Projekt Centrum to nie tylko ul. Św. Marcin oraz przyległe ulice: Kantaka, Gwarna czy 27 Grudnia, ale także trasa tramwajowa, która pobiegnie wzdłuż ul. Ratajczaka. Dzisiejsza umowa obejmuje pełne zaprojektowanie linii tramwajowej od skrzyżowania ulicy Niezłomnych z Królowej Jadwigi w kierunku ul. Św. Marcin - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Budowę planujemy po zakończeniu projektowania i uzyskaniu wszystkich pozwoleń, od 2021 do końca 2022 roku. Będzie ona skoordynowana z innymi inwestycjami, które toczyć się będą w Poznaniu. Prace na ul. Ratajczaka rozpoczną się po zakończeniu przebudowy ronda Rataje i skrzyżowania al. Niepodległości z ul. Św. Marcin - dodaje.

Projekt budowy trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka będzie kolejnym dokumentem, przygotowanym w nowoczesnej technologii BIM (ang. Building Information Modeling). Upraszcza ona proces jego powstawania oraz umożliwia ciągły dostęp do informacji o nim, a także o związanych z nim kosztach i harmonogramach. Do tej pory technologię BIM wykorzystaliśmy przy zrealizowanym już projekcie przebudowy ul. Święty Marcin od ul. Gwarnej do ul. Ratajczaka, a obecnie projektowana jest w niej dalsza przebudowa - od mostu Uniwersyteckiego do skrzyżowania z Al. Niepodległości i ul. Towarową - tłumaczy Justyna Litka, prezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Poprzednie projekty, o których mowa przygotowywała ta sama firma, która została wybrana do opracowania projektu dla trasy tramwajowej w ciągu ul. Ratajczaka - SAFEGE S.A.S. Société par Actions Simplifiée. Od ponad 70 lat działamy na całym świecie, a w Polsce od 28. Z dużych realizacji zarządzaliśmy m.in. budową dworca Łódź Fabryczna. W Poznaniu wykonywaliśmy m.in. projekt ul. Folwarcznej, a jeśli chodzi o zarządzanie i nadzór: plac Kolegiacki, zajezdnia na Franowie i tramwaj na Franowo. Projekt robimy wspólnie z firmą Graph"it doskonałą w modelowaniu w technologii BIM - zaznacza Mariusz Szmyd, zastępca DyrektoraGeneralnegoSAFEGE Polska.

Gotowa dokumentacja ma zawierać wszystkie wymagane decyzje, uzgodnienia, zatwierdzenia, opinie oraz pozwolenia, a także wniosek o pozwolenie na budowę. Obejmować będzie m.in. projekt koncepcyjny, projekty zagospodarowania terenu, małej architektury oraz drogowy i torowy z dowiązaniem do istniejącego układu komunikacyjnego.

Projekt budowy trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka wiąże się z dużym dofinansowaniem, które Miasto uzyskało na jego realizację. To prawie 60 mln zł, a wartość całego projektu to 130 mln zł. Jesienią odbędą się konsultacje, na które zaprosimy wszystkich zainteresowanych, jak mieszkańcy i rady osiedli - wyjaśnia Katarzyna Parysek, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.

Tramwaj na ul. Ratajczaka, którego budowę zaplanowano na lata 2021-2022 ma nie tylko połączyć Wildę i centrum, ale stać się również elementem osi komunikacyjnej północ-południe.

Inwestycja jest istotna z punktu widzenia ożywienia tego obszaru. Linia ta to także skrócenie dojazdu z Wildy i Dębca do centrum miasta, ale również część przyszłej osi Poznania w kierunku północ-południe. W ramach Projektu Centrum powstanie też bowiem prawoskręt z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a w dalszej przyszłości tramwaj miałby być poprowadzony przez ul. Młyńską, Solną do Pułaskiego - dodaje Mariusz Wiśniewski.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

15℃
9℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
25 km
Stan powietrza
PM2.5
24.64 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro