Reklama
Reklama

Zgubiłeś dowód osobisty? Teraz możesz zgłosić to przez internet

fot. www.poznan.pl, archiwum
fot. www.poznan.pl, archiwum

Około 500 tysięcy polskich obywateli zgłasza rocznie utratę, zaginięcie lub zniszczenie dowodu osobistego. Teraz całą procedurę można wykonać przez internet.

Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, w 2016 roku najczęstszym powodem unieważnienia dowodu osobistego była jego utrata (393 tysiące przypadków), zniszczenie (119 tys.) lub reklamacja (14 tys.). 53 tys. osób podało inne przyczyny, ponadto do urzędów trafiło 9000 dokumentów przyniesionych przez osoby trzecie.

Do tej pory np. zgubienie dowodu osobistego często oznaczało konieczność wybrania się np. do urzędu miasta. Teraz całą procedurę będzie można załatwić przez internet.

- Od teraz, by dokonać zgłoszenia utraty dowodu osobistego wystarczy wejść na stronę Obywatel.gov.pl, wypełnić prosty formularz i podpisać go Profilem Zaufanym. Status unieważnienia dowodu jest do sprawdzenia online. Elektronicznie można również złożyć wniosek o wydanie nowego dokumentu - informuje resort cyfryzacji.

Należy pamiętać, że potrzeba do tego Profilu Zaufanego, który potwierdzić można m.in. za pomocą bankowości elektronicznej czy podczas wizyty w urzędzie.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

13℃
1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
18 km
Stan powietrza
PM2.5
9.73 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro