PEKA: tańsze przejazdy i koniec biletów na okaziciela?

We wtorek prezydent Poznania spotkał się z burmistrzami i wójtami gmin objętych porozumieniem dotyczącym transportu zbiorowego. Dyskutowano na temat zmian w taryfie biletowej. Wśród propozycji są m.in. likwidacja biletów okresowych na karcie na okaziciela oraz biletów 48- i 72-godzinnych.

Już w połowie lipca informowaliśmy, że być może wkrótce zajdą pewne zmiany w taryfie biletowej ZTM. Skorzystać na zmianach mają osoby opłacające przejazdy tPortmonetką. Umożliwia to PEKA - pasażer nie kupuje biletu czasowego, a płaci za konkretną liczbę przejechanych przystanków.

Miasto proponuje, by ceny za przejazdy w ramach tPortmonetki zostały obniżone w przypadku przejazdów obejmujących co najmniej 6 przystanków. Obecnie za przejechanie jednego przystanka płacimy 60 groszy. Pokonanie dwóch kolejnych kosztuje po 50 groszy, a dwóch następnych po 34 grosze. To nie ma się zmienić. Mniej zapłacimy natomiast za przejechanie szóstego i siódmego przystanka. Obecnie przejazd kosztuje po 26 groszy, a ma kosztować po 16 groszy. Za ósmy i dziewiąty przystanek zamiast po 12 groszy opłata ma wynosić 8 groszy (tyle, ile za każdy kolejny).

- Cena 10-przystankowej podróży wyniosłaby zamiast 3,12 zł (obecnie), 2,84 zł - po wprowadzeniu proponowanych zmian - wyjaśnia miasto. Ale to nie koniec. - Z 0,08 na 0,06 zł spadłby koszt przejechania 20. i kolejnych przystanków. Tym samym za podróż liczącą 22 przystanki, po wprowadzeniu zmian, pasażer zapłaciłby 3,76 zł (obecnie - 4,08 zł) - dodaje. W przypadku tPortmonetki zmiany miałyby zostać wprowadzone 1 listopada tego roku.

Kolejna propozycja to Bilet dla Seniora. Osoby po 65. roku życia mają uzyskać możliwość kupienia całorocznego biletu za 50 złotych w strefie A. - Autorką tego pomysłu jest radna Dominika Król. Zgodnie z jej intencją taki bilet mógłby skłonić seniorów do częstszego korzystania z komunikacji publicznej - tłumaczy miasto. Propozycja spodobała się burmistrzom i wójtom okolicznych gmin. Ich zdaniem warto rozważyć rozszerzenie obowiązywania takiego biletu również w strefach A+B+C.

Dodatkowo zlikwidowane mają zostać bilety na 48 i 72 godziny. - Ich rolę spełnia obecny bilet 24-godzinny, skasowany w piątek po godz. 20.00, ważny przez cały weekend - do godz. 24.00 w niedzielę. Zasadą byłoby również, że dwa normalne bilety 24-godzinne upoważniałyby do przejazdu 2 osoby dorosłe i do 3 dzieci.

Równocześnie miasto chciałoby wprowadzić do sprzedaży bilet 7-dobowy, który mógłby kosztować mniej niż 50 złotych. Taki bilet miałby częściowo ułatwić życie mieszkańcom korzystającym obecnie z biletów okresowych na karcie PEKA na okaziciela. Miasto rozważa bowiem ich likwidację. Powód? Nikłe zainteresowanie. - Miesięcznie około 400 sztuk na 100 tysięcy wszystkich biletów okresowych to bilety na karcie na okaziciela. Pozostawałby substytut w postaci biletów firmowych sprzedawanych na kartę PEKA Firma - dodaje. Te zmiany miałyby wejść w życie od nowego roku.

Ułatwieniem ma być natomiast wydłużenie bezpłatnych przejazdów dla dzieci o miesiąc. Konkretnie chodzi o maluchy, które kończą 6 lat. - Miasto proponuje wydłużenie okresu uprawnienia do przejazdów bezpłatnych dla dzieci - z 31 sierpnia , w którym kończą 6 lat na 30 września roku, w którym kończą 6 lat, w związku z tym, że dzieci rozpoczynające naukę w szkole nie otrzymują legitymacji szkolnych przed 1 września.

Koszt zmian to około 6 milionów złotych. Ich pomysłodawcy wierzą, że wprowadzenie modyfikacji zachęci mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Takiej pogody nie mieliśmy w Wielkanoc od dawna!
16℃
4℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
19 km
Stan powietrza
PM2.5
4.24 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro