ITS: kamery nie będą rejestrować przejazdów na czerwonym świetle
Jeszcze kilka miesięcy temu pisaliśmy, że w ramach systemu ITS montowanego na poznańskich ulicach działać będą kamery wykrywające przejazd kierowców na czerwonym świetle. Ostatecznie kamery mają służyć jedynie do celów statystycznych.
W Poznaniu wciąż trwa montaż systemu ITS, który ma usprawnić poruszanie się po ulicach kierowcom, pasażerom komunikacji miejskiej i pieszym. Na wielu skrzyżowaniach już pojawiły się urządzenia, których zadaniem jest "inteligentne sterowanie ruchem".
W ramach systemu na skrzyżowaniach i wiaduktach zamontowanych zostanie łącznie około 400 kamer. - Te kamery jedynie monitorują czas przejazdu konkretnych aut i dzięki temu udrażniają trasę dostosowując się do natężenia ruchu pojazdów. Dodatkowo w wybranych lokalizacjach zamontowanych zostanie 20 kamer w systemie "czerwone światło". Nagrania przedstawiające kierowców przejeżdżających na czerwonym świetle będą trafiać do straży miejskiej - mówił nam w styczniu Marek Maciejewskim z Poznańskich Inwestycji Miejskich.
Dziś Radio Merkury podaje, że kierowcy nie muszą obawiać się mandatów za przejazd na czerwonym świetle uchwycony w oku kamery systemu ITS. Decyzją prezydenta system rejestrowania takich przejazdów nie zostanie uruchomiony. Będzie służył jedynie celom statystycznym - sprawdzeniu, ile aut porusza się w danym rejonie. Według rozgłośni rejestrowanie przejazdów na czerwonym świetle od początku było rozpatrywane jako "dodatkowa funkcja", która nie musiała być wykorzystywana.
Dzięki systemowi ITS zakłada się, że przejazd tramwajami i autobusami po mieście (przede wszystkim w rejonie objętym systemem) będzie krótszy o jakieś 8% niż obecnie. Zarówno tramwaje jak i autobusy zostaną wyposażone w urządzenia wykrywane przez system ITS. Tramwaje zyskają czas m.in. dzięki elektronicznym zwrotnicom (motorniczy nie będzie ich musiał przestawiać ręcznie), a autobusy nie powinny tkwić w korkach. Dlaczego? Urządzenia będą wykrywały, że autobus zbliża się do sygnalizacji i umożliwią mu przejazd.
Na przystankach komunikacji miejskiej już pojawiło się sporo tablic elektronicznych wyświetlających czas odjazdu pojazdów. Na terenie objętym systemem ITS docelowo ekrany pokażą rzeczywisty czas odjazdu i przyjazdu autobusów oraz tramwajów.
Koszt budowy systemu na ograniczonym ulicami Dąbrowskiego - Roosevelta - Głogowską i zachodnią granicą miasta terenie to około 90 milionów złotych.
Najpopularniejsze komentarze