Reklama
Reklama

Na polskich drogach jest bezpieczniej - spada liczba wypadków i ofiar śmiertelnych

Według rankingu przygotowanego przez Komisję Europejską rok 2014 był znaczący dla poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Polska awansowała o 3 pozycje w stosunku do poprzednich lat.

Każdego roku Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przygotowuje sprawozdanie dotyczące stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działań realizowanych w tym zakresie. Według rankingu w roku 2014 odnotowano znaczną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Dane w skali całego kraju wskazują na spadek liczby wypadków (o 877 mniej), ofiar śmiertelnych (o 155) oraz rannych (o 1514). Jednocześnie zaobserwowano niewielki wzrost liczby ofiar ciężko rannych (o 24 więcej) - czytamy w rankingu.

Natomiast w rankingu dotyczącego bezpieczeństwa na drogach przygotowanego w marcu 2015 roku przez Komisję Europejską Polska awansowała o 3 pozycje w stosunku do poprzednich lat. Co jednak nie zmienienia faktu, że nadal nasz kraj znajduje się w grupie państw charakteryzujących się wyższym od średniego w innych krajach UE poziomem zagrożenia.

Według badań przeprowadzonych przez KRBRD najczęściej do wypadków dochodzi z udziałem osób pieszych - jest to 26 procent wszystkich wypadków. Właśnie w taki sposób na polskich drogach w 2014 roku zginęło ponad 1100 osób. Powodem jest też nadmierna prędkość- co stanowi 22 procent wypadków. Wypadki spowodowane przez kierujących w wieku 18-24 lata stanowią 17 procent. 14 procent to wypadki z udziałem rowerzystów, 10 procent z udziałem nietrzeźwych kierowców a 7 procent z udziałem motocyklistów.

Wśród 3 202 ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w roku 2014 - 1 548 stanowili kierujący pojazdami, 538 pasażerowie, 1 116 piesi.

Województwami, które zanotowały najwyższy spadek liczby ofiar śmiertelnych w roku ubiegłym były: lubelskie (o 22%), lubuskie (o 14%) oraz świętokrzyskie (o 9%). W 4 województwach zanotowano natomiast wzrost liczby ofiar śmiertelnych: dolnośląskim (o 9%), opolskim (o 7%), małopolskim (o 6%) i pomorskim (o 4%) - czytamy w rankingu.

Przez cały czas realizowany jest Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. Zakładając konieczność koncentracji na najistotniejszych problemach wyznaczono dwa priorytetowe obszary interwencji Programu: ochronę pieszych i zarządzanie prędkością. W Programie Realizacyjnym na lata 2015-2016 w filarze "Bezpieczny człowiek" określiliśmy konkretne zadania do realizacji mierzone wskaźnikami, które pokażą rzeczywisty wpływ realizowanych zadań na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, mierzonego ostatecznie liczbą osób zabitych oraz ciężko rannych w wypadkach drogowych. Przykładowo jednym z zadań w tym zakresie realizowanym przez GDDKiA będzie budowa urządzeń bezpieczeństwa dla pieszych na drogach krajowych, w miejscach o wysokim stopniu ryzyka indywidualnego. - mówi Agata Foks, Sekretarz KRBRD.

Monitoringi zachowań uczestników ruchu drogowego prowadzone w latach 2002-2007 oraz badania Sekretariatu KRBRD z lat 2013-2014 r. potwierdzają, że zjawisko nadmiernej prędkości ma w Polsce miejsce na znaczącą skalę. W 2014 r. kierowcy jadący samochodami w Polsce przekraczali prędkość w ok. 57% przypadków. Zarządzanie prędkością to ustanowienie ogólnych i lokalnych limitów prędkości, które będą egzekwowane przez użycie odpowiednich środków związanych z planowaniem, projektowaniem i eksploatacją dróg, nadzorem oraz użyciem nowych technologii. Przykładowo w programie ujęto zadanie polegające na intensyfikacji nadzoru policji w zakresie przekraczania dozwolonej prędkości. Za rozwój systemu automatycznego nadzoru w zakresie przekraczania prędkości i niestosowania się kierowców do czerwonego sygnału świetlnego, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa pieszych odpowiedzialny będzie GITD. Sekretariat KRBRD zbada natomiast skuteczność działań podejmowanych w zakresie zarządzania prędkością dotyczącą metod i środków stosowanych w zarządzaniu prędkością na drogach samorządowych oraz przeanalizuje wpływ systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym na zachowania kierowców w Polsce, wraz z analizą skuteczności tego systemu - kończy.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

8℃
0℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
11.46 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro