Reklama

13 firm chce przebudować Gdyńską i Bałtycką

Poznańskie Inwestycje Miejskie opublikowały listę ofert złożonych w przetargu na przebudowę ulic Gdyńskiej i Bałtyckiej w ramach budowy dróg do spalarni śmieci. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty kluczowe będą cena oraz czas, w jakim wykonawca wybuduje wiadukt nad linią kolejową.

Do końca wakacji w 2012 roku trwały konsultacje społeczne związane z projektem budowy i przebudowy dróg dojazdowych do spalarni śmieci, która powstaje na terenie Karolina. Inwestycja dotyczy przede wszystkim ulic Gdyńskiej i Bałtyckiej, a także dróg przyległych.

Początkowo przewidywano, że inwestycja związana z przebudową dróg rozpocznie się już w 2013 roku. Ostatecznie jednak, na początku 2014 roku informowano, że roboty ruszą jeszcze w tym roku. - Inwestycja została uwzględniona w Wieloletniej Prognozie Finansowej. W 2014 roku przeznaczono na nią 17,4 miliona złotych, w 2015 - 20 milionów, a w 2016 - 64 miliony złotych - tłumaczył w lutym ubiegłego roku Tomasz Libich z Zarządu Dróg Miejskich.

Jesienią pisaliśmy, że ogłoszono przetarg na I etap budowy dróg dojazdowych do spalarni. W ramach inwestycji powstaje łącznik pomiędzy ulicami Janikowską i Gdyńską. Już we wrześniu 2014 roku Kazimierz Skałecki z PIM zapowiadał, że w 2015 ogłoszony zostanie kolejny przetarg na budowę dróg dojazdowych do spalarni. I tak się stało. Oferty można było składać do 20 kwietnia, a więc do poniedziałku.

Do spółki wpłynęło 13 ofert. Kryteria oceny to cena (90%) oraz termin wykonania obiektów inżynierskich T-2A i T-2B (10%). Co to za obiekty? Jak udało nam się dowiedzieć w Poznańskich Inwestycjach Miejskich, chodzi o wiadukt nad linią kolejową przebiegającą wzdłuż ulicy Gdyńskiej. - To linia jednotorowa, którą porusza się wiele pociągów w kierunku Wągrowca czy Bydgoszczy. Chcemy, by utrudnienia związane z budową wiaduktu trwały jak najkrócej - dowiadujemy się w PIM. Wiadukt ma powstać obok obecnego przejazdu kolejowego na Gdyńskiej.

PIM ogłosiły, że chcą przeznaczyć na przebudowę ulicy Gdyńskiej na odcinku od ulicy Bałtyckiej do granic miasta Poznania oraz ulicy Bałtyckiej na odcinku od mostu Lecha do skrzyżowania z ulicą Syrenią 110 milionów złotych. Najwyższą cenę - blisko 107 milionów złotych - proponuje konsorcjum firm WUPRINŻ, KRUG, DYBA i DROGBET. Równocześnie oferuje, że wybuduje wiadukt w 21 tygodni. Najniższą cenę proponuje natomiast INTERCOR - nieco ponad 84 miliony złotych. Wiadukt wybuduje natomiast w 36 tygodni. Najkrótszy czas budowy wiaduktu (5 tygodni) oferuje konsorcjum MOLEWSKI i INVEST Development.

Trwa już procedura związana z oceną złożonych ofert. W ciągu najbliższych tygodni powinno być wiadomo, która z nich zostanie wybrana jako ta najkorzystniejsza, a wówczas (po ewentualnych odwołaniach innych uczestników przetargu) będzie można podpisać umowę z wykonawcą. Zgodnie z przetargiem - do marca 2016 roku powinny się zakończyć prace związane z instalacjami, a do września 2016 zakończyć się mają prace budowlane. Rozliczenie inwestycji ma nastąpić do końca listopada przyszłego roku.

Co obejmować będą prace? W przypadku ulicy Gdyńskiej rozbudowa odbędzie się na odcinku od skrzyżowania z ul. Bałtycką do granicy miasta Poznania na długości ok.1500 m i będzie obejmować m.in. budowę 2 jezdni o przekroju ulicznym rozdzielonych pasem zieleni, rozbudowę skrzyżowania z ul. Chemiczną, budowę tunelu dla pieszych i rowerzystów pod linią kolejową 395 Zieleniec-Kiekrz, budowę tunelu dla pieszych i rowerzystów pod ul. Gdyńską. Pojawią się tutaj drogi rowerowe, chodniki, oświetlenie i kanalizacja deszczowa, a także oczywiście - droga dojazdowa do spalarni.

W przypadku ul. Bałtyckiej przebudowa dotyczy odcinka od Mostu Lecha do skrzyżowania z ul. Syrenią (długość około 1400 m). Rozbudowa obejmuje w szczególności wykonanie 2 jezdni o przekroju ulicznym rozdzielonych pasem dzielącym oraz rozbudowę skrzyżowań z ulicami Gdyńską, Syrenią i Chemiczną. I tutaj pojawią się chodniki, drogi rowerowe, oświetlenie uliczne.

Przetarg na przebudowę ulicy Gdyńskiej oznacza, że coraz bliżej jest do rozbiórki pięciu budynków mieszkalnych znajdujących się przy trasie. Znajdują się one na terenie, przez który będzie przebiegać poszerzona ulica. Dziś jeszcze nie wiadomo, kiedy ewentualna rozbiórka miałaby się rozpocząć.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

15℃
9℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
25 km
Stan powietrza
PM2.5
24.43 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro