Reklama

Raport NIK: 70 % skontrolowanych dróg z wadami i usterkami

fot. archiwum
fot. archiwum

NIK wytyka błędy popełnione przez GDDKiA przy największych inwestycjach drogowych. Według kontrolerów na 70 procentach zbadanych przez NIK odcinkach dróg wystąpiły wady i usterki.

Według raportu NIK żadna z dróg oddanych do ruchu w latach 2008-2009 nie była objęta monitoringiem jakości. Został on dopiero wdrożony w 2011 roku. W konsekwencji monitoringiem jakości robót nie objęto blisko 40 procent dróg o łącznej długości 834 km, które oddane były do użytku od stycznia 2008 do końca marca 2013 roku. Usterki wystąpiły na 70 procentach przebadanych dróg.

Wybudowane drogi miały m.in.: spękaną i nierówną nawierzchnię, niedobory asfaltu i niewłaściwie wykonaną nawierzchnię bitumiczną. Kontrolerzy zwracają uwagę, że w prawie jednej trzeciej skontrolowanych inwestycji, wady wystąpiły w krótkim czasie (od 3,5 do 13,5 miesiąca) po oddaniu drogi do użytku. W przypadku trzech skontrolowanych inwestycji (fragmenty drogi S8 Piotrków Trybunalski - Warszawa, drogi S17 Kurów - Lublin Piaski oraz na autostradzie A1 Pyrzowice - Maciejów - Sośnica) wady i usterki wykrywano jeszcze przed oddaniem dróg do ruchu - informuje NIK.

GDDKiA po wykryciu defektów zlecała wykonawcom naprawy, także wydłużała okres gwarancji kub nakładała kary finansowe. Jednak jak stwierdzono nie wyciągnięto konsekwencji wobec Inżynierów Kontraktu za niedopełnienie nadzoru na tych inwestycjach, choć zgodnie z umową można było zażądać od nich odszkodowań.

T niejedyne problemy. Kluczowe funkcje kierowników projektu, którzy reprezentowali GDDKiA w kontaktach z wykonawcą i inżynierem kontaktu powierzano niekiedy osobom bez odpowiedniego stażu i doświadczenia w nadzorowaniu robót drogowych, a nawet bez uprawnień budowlanych - mówi Paweł Biedziak, rzecznik NIK.

Według Najwyższej Izby Kontroli od lat głównym problemem, który wpływał na nienależytą jakość wykonywanych robót jest nieskuteczny nadzór inwestorski Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Co powinna zdaniem NIK powinna zrobić GDDKiA? Powinna:

- usprawnić i wdrożyć rozwiązania w systemie zapewnienia jakości wykonywanych robót budowlanych, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego przygotowania dokumentacji projektowej (w tym dokumentacji geologiczno-inżynierskiej);

- wprowadzić rozwiązania, które umożliwią Inżynierowi Kontraktu rozpoczęcie pełnienia funkcji już na etapie przygotowania inwestycji do realizacji (w szczególności w okresie sporządzania dokumentacji projektowej);

- wdrożyć jednolite zasady przeprowadzania badań kontrolnych jakości wykonanych robót i stosowanych materiałów budowlanych.

NIK wnioskuje też do Ministra Infrastruktury i Rozwoju o wzmożenie bieżącego nadzoru nad wprowadzaniem w GDDKiA efektywnego systemu nadzoru inwestorskiego.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

16℃
5℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
19 km
Stan powietrza
PM2.5
6.93 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro