Reklama
Reklama

Przebudowa ulicy Święty Marcin droższa? Może kosztować nawet 20 milionów

Koncepcja zaprezentowana wiosną 2013 roku | fot. ZDM Poznań
Koncepcja zaprezentowana wiosną 2013 roku | fot. ZDM Poznań

Nie 5, a nawet 20 milionów złotych może kosztować przebudowa ulicy Święty Marcin. Poznańskie Inwestycje Miejskie rozpoczęły konsultacje społeczne projektu inwestycji. Swoje uwagi można przesyłać do 13 marca.

Wiosną 2013 roku miasto zaprezentowało koncepcję zmian, jakie miałyby zostać wprowadzone na ulicy Święty Marcin - samochody miałyby przestać dominować w ścisłym centrum Poznania. Utrzymany zostałby ruch lokalny. Wśród zmian pojawiło się zwężenie jezdni z dwóch do jednego pasa ruchu, a także wprowadzenie tutaj zakazu przejazdu ulicą Ratajczaka przez Święty Marcin. Dodatkowo zamknięto by dla ruchu odcinek Alei Marcinkowskiego między ulicą Święty Marcin a Podgórną. W planach pojawił się także nowy przystanek tramwajowy przy ulicy Ratajczaka.

Pojawiłoby się tutaj nowe przejście dla pieszych na linii ulic Garncarska - Kantaka. Piesi zyskaliby także szerszy chodnik po północnej stronie ulicy poprzez odsunięcie od niego miejsc parkingowych. Dodatkowe miejsca parkingowe zaplanowano po południowej stronie ulicy. Zadbano też o stojaki rowerowe, ławki, oświetlenie, donice i zieleń.

Na początku 2014 roku wyjaśniano, że prace pochłoną około 5 milionów złotych. - Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem przebudowa może ruszyć pod koniec 2014 roku i będzie kontynuowana w przyszłym roku. Być może koszty będą nieco wyższe, ale 5 milionów złotych to kwota, która powinna pozwolić na zrealizowanie koncepcji - tłumaczył wówczas Mariusz Wiśniewski (dziś zastępca prezydenta Poznania) podkreślając, że inwestycja nie obejmuje całej ulicy Święty Marcin. - Plany nie obejmują odcinka pomiędzy Kaponierą i al. Niepodległości, choć i o tym fragmencie trzeba już powoli zacząć myśleć - zaznaczał.

W piątek Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły konsultacje "koncepcji przebudowy układu komunikacyjnego ulicy Św. Marcin na odcinku od ul. Kościuszki do al. K. Marcinkowskiego, oraz al. K. Marcinkowskiego na odcinku od ul. Św. Marcin do ul. Podgórnej w Poznaniu".

Oto założenia projektowe dla koncepcji:

a) zmiana przekroju ul. Św. Marcin (od ul. Kościuszki do ul. Ratajczaka) z układu dwujezdniowego dwupasowego (2x2) na dwujezdniowy jednopasowy (2x1). Jezdnie ul. św. Marcin zaprojektowano o szerokości 4,5 m na odcinku dwujezdniowym (od ul. Kościuszki do ul. Ratajczaka), oraz o szerokości 3,5 m na odcinku od ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego,
b) maksymalnie zawężono pas rozdziału i przybliżono obie jezdnie ul. Św. Marcin do torowiska (na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Ratajczaka).
c) poszerzono chodniki i wygospodarowano maksymalną przestrzeń dla pieszych po obu stronach ulicy. Przestrzeń ta, po północnej stronie ul. Św. Marcin wykorzystana będzie m. in. pod zieleń, małą architekturę, stacje roweru miejskiego, letnie ogródki.
d) zaprojektowano w pasie rozdziału ul. Św. Marcin wydzielone, brukowane torowisko tramwajowe, oddzielone od jezdni wyniesionym krawężnikiem.
e) dostosowano rozwiązania sytuacyjno- drogowe jak i torowe do przyszłościowego przebiegu linii tramwajowej w ul. Ratajczaka.
f) jednokierunkowa droga rowerowa w ul. Ratajczaka zaprojektowana została w układzie drogowym istniejącym, bez uwzględnienia przyszłościowego przebiegu trasy tramwajowej Ratajczaka.
g) zmieniono organizację ruchu na skrzyżowaniu ul. Św. Marcin z ul. Kościuszki wynikającą z zaprojektowanego układu dwujezdniowego jednopasowego (2x1)
h) nastąpiła zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Św. Marcin z ul. Ratajczaka poprzez wykluczenie relacji na wprost w ciągu ul . Ratajczaka.
i) wyłączono z ruchu samochodowego odcinka al. Marcinkowskiego (od. ul. Św. Marcin do ul. Podgórnej).
j) wprowadzono strefę ograniczonej prędkości "tempo 30" wraz z elementami geometrycznymi, fizycznie wymuszającymi redukcje prędkości - wyniesiona powierzchnia skrzyżowania ul. Św. Marcin - Gancarska - Kantaka, oraz wyniesione przejścia dla pieszych.
k) zaprojektowano równoległe miejsca postojowe po obu stronach ul. Św. Marcin (od. ul. Kościuszki do ul. Ratajczaka) w liczbie 55 szt.
l) zaprojektowano przystanek tramwajowy wyniesiony typu wiedeńskiego przy skrzyżowaniu ul. Św. Marcin z ul. Ratajczaka.
m) zaproponowano lokalizację słupów oświetleniowych bezpośrednio przy torowisku. W celu zminimalizowania ilości słupów trakcja tramwajowa podwieszona będzie do słupów oświetleniowych. Chodniki po obu stronach ul. Św. Marcin zostaną w miarę potrzeb doświetlone dodatkowym oświetleniem odpowiednio wkomponowanym w przestrzeń ciągów pieszych. Słupy oraz elementy małej architektury zostaną przyjęte zgodnie z Katalogiem Mebli Miejskich Poznania.
n) nasadzenia drzew wysokich po zewnętrznej stronie jezdni północnej ul. Św. Marcin w miejscach niekolidujących z uzbrojeniem podziemnym.
o) poprzez wprowadzenie strefy "tempo 30" ruch rowerowy odbywał będzie się na zasadach ogólnych ruchu drogowego.
p) zrezygnowano z sygnalizacji świetlnych na całym projektowanym odcinku ulicy św. Marcin w związku z wprowadzeniem strefy "tempo 30" jak i planowanym uspokojeniem ruchu samochodowego.


Są dwa warianty przebudowy. Pierwszy zakłada pojawienie się po północnej stronie ulicy Święty Marcin dodatkowych 4 miejsc postojowych wyłącznie dla pojazdów zaopatrzenia na czas rozładunku dostawy w określonych godzinach, a drugi zakłada budowę wydzielonych ciągów rowerowych. - W al. Marcinkowskiego zaprojektowano dwukierunkową ścieżkę szerokości 2,5 m, a na ul. św. Marcin (kosztem miejsc dla pojazdów zaopatrzenia z wariantu I), zaprojektowano jednokierunkową ścieżkę rowerową szerokości 1,5 m pozwalającą pokonać odcinek od al. Marcinkowskiego do ul. Ratajczaka w kierunku przeciwnym do odbywającego się ruchu samochodowego i tramwajowego - czytamy w opisie projektu.

Kiedy rozpoczną się prace? - Wszystko zależy od przebiegu konsultacji. Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi do 13 marca. Jeśli będzie ich dużo, prace nad projektem mogą potrwać trochę dłużej. Zakładamy, że dokument będzie gotowy w trzecim kwartale tego roku - mówi Kazimierz Skałecki z Poznańskich Inwestycji Miejskich. - Wówczas prace mogłyby się rozpocząć w pierwszym półroczu 2016 roku - dodaje.

Skałecki przyznaje, że 5 milionów złotych to koszt przebudowy samej infrastruktury drogowej. - Cały projekt może pochłonąć nawet 19-20 milionów złotych. W tej chwili mamy zabezpieczone 5 milionów. W przypadku pozostałej kwoty głos będą musieli zabrać też prezydenci. Jeśli będzie zgoda na realizację całości oczywiście będziemy musieli wnioskować o przyznanie pozostałych środków. Może natomiast być tak, że inwestycja zostanie podzielona na etapy. W tej chwili trudno powiedzieć jak to będzie wyglądać - zaznacza.

Informacja o konsultacjach społecznych pojawiła się w piątek na stronie internetowej Poznańskich Inwestycji Miejskich. Pojawiły się zarzuty, że celowo PIM nie "reklamuje" konsultacji - na stronę spółki zagląda niewiele osób. - Postępujemy zgodnie z wytycznymi prezydenta. Wrzucamy informację o konsultacjach na naszą stronę internetową i czekamy na odzew mieszkańców. Koncepcja trafiła też do Rad Osiedli i gdyby osiedlowi radni uznali, że potrzebne są szersze konsultacje, mogliby wystąpić z takim wnioskiem do władz. Poza tym w przyszłym tygodniu (konkretnie 11 marca) w Centrum Kultury Zamek odbędzie się spotkanie na temat zmian na ulicy Święty Marcin. Będziemy w nim uczestniczyć. To także będzie czas, żeby ewentualnie wnieść swoje uwagi do koncepcji - kończy.

Koncepcja, wraz z wariantami przebudowy (również z grafikami), dostępna jest TUTAJ. Na dole strony znajduje się formularz, za pomocą którego można zgłaszać swoje uwagi.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Kiedy w końcu zrobi się cieplej? Mamy dobre wiadomości!
7℃
-2℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
11 km
Stan powietrza
PM2.5
9.75 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro