2000 miejsc parkingowych w centrum do likwidacji? Jest Mapa Ruchu dla Starego Miasta
Stowarzyszenie Ulepsz Poznań przygotowało pierwszą wersję Poznańskiej Mapy Ruchu dla Starego Miasta. "Na chłodno" przeanalizowali fakty dotyczące centralnej części Poznania, a wynika z nich, że dzielnica ma zdecydowanie samochodowy charakter. Jest tu prawie 10 tysięcy miejsc parkingowych. Być może likwidacja części z nich poprawiłaby sytuację.
Tak wygląda Poznańska Mapa Ruchu dla Starego Miasta:
Przygotowało ją stowarzyszenie Ulepsz Poznań. - Zamykanie, ograniczanie oraz spowalnianie ruchu w centrum Poznania budzi ogromne emocje. Postanowiliśmy podejść do tematu na chłodno i dokładnie przeanalizować stan faktyczny - wyjaśniają członkowie Ulepsz Poznań. - Z jednej strony mamy więc osoby poruszające się po mieście wyłącznie samochodem, które obawiają się wprowadzania radykalnych utrudnień. Z drugiej strony natomiast, istnieje grupa mieszkańców, która korzysta przede wszystkim z komunikacji miejskiej, rowerowej oraz pieszej, czując zagrożenie ze strony silniejszego i dominującego ruchu samochodowego - dodają.
Na mapie różnymi kolorami zaznaczono ulice z dominującą funkcją samochodową (na czerwono), parkingi dla aut (na czerwono), ulice oraz przestrzenie dostępne jedynie dla pieszych (na zielono), strefę Tempo 30 (na żółto), rozwiązania dla rowerzystów (na pomarańczowo) i stacje Poznańskiego Roweru Miejskiego. Co się okazało? - Spośród 120 ulic żadna nie jest w pełni zamknięta dla samochodów na całej swej długości. Oczywiście najdłuższą ulicą przeznaczoną wyłącznie dla pieszych i rowerzystów jest ul. Półwiejska. Do tego należy doliczyć ul. Świętosławską, która otwarta jest dla samochodów (dostaw) wyłącznie w godzinach porannych. Reszta ulic przyjaznych pieszym prawie wyłącznie poszatkowana jest wokół Starego Rynku. Pozostałe tereny w pełni otwarte dla pieszych to natomiast parki, skwery, place, targowiska oraz tereny nadrzeczne - tłumaczy UP.
Przez Stare Miasto przejeżdża 14 linii tramwajowych, 14 autobusowych, są tu 3 stacje PRM, 17 kilometrów dróg, pasów i kontrapasów rowerowych, a także tylko 1 miejski strzeżony parking rowerowy. - W przygotowanej przez nas mapie Starego Miasta uwzględniliśmy również liczbę miejsc parkingowych w samym centrum Poznania, z których legalnie korzystać mogą wszystkie osoby poruszające się po mieście samochodem. Przyjmując błąd obliczeniowy na poziomie 5%, obliczyliśmy iż Stare Miasto posiada obecnie przynajmniej 8600 miejsc parkingowych w tym (przy ulicach, a także m.in. w centrach handlowych) - dodaje stowarzyszenie. Do tej liczby można doliczyć kolejne pojazdy parkujące m.in. na podwórkach. Łącznie może to być więc około 10 tysięcy miejsc parkingowych.
Jak wynika z mapy przygotowanej przez Ulepsz Poznań - Stare Miasto to typowo samochodowa dzielnica. - Ciężko powiedzieć na ile możemy mówić o przestrzeniach w pełni przyjaznych dla pieszych zwłaszcza w przypadku Starego Rynku i okolic Warty. Niestety nie sprawdziły się propozycje, by co roku tworzyć nowy deptak wokół Starego Rynku. Nadal ograniczona jest również strefa Tempo 30, która zajmuje zaledwie około 1/6 całego obszaru staromiejskiego - tłumaczy.
Jedną z propozycji na zmienienie takiego stanu rzeczy jest likwidacja części miejsc parkingowych w centrum. - Mało kto zwraca uwagę na to, iż zmniejszenie ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta spowoduje, iż z tejże komunikacji zrezygnują w pierwszej kolejności osoby niezdecydowane, które równie dobrze mogłyby dojeżdżać do centrum komunikacją miejską lub rowerem. To oznaczać będzie natomiast zmniejszenie ruchu samochodowego na tym obszarze, a tym samym ułatwienie ruchu tym osobom, które z samochodu po prostu nie mogą zrezygnować. (...) Mądre zmniejszenie liczb miejsc parkingowych np. o 2000 nie utrudni drastycznie możliwości parkingowych dzielnicy, a przyczyni się do wzrostu liczby osób korzystających z komunikacji miejskiej przynajmniej o 2-3 tysiące osób, przynosząc realny zysk do miejskiej kasy - zaznacza.
Więcej informacji na ten temat TUTAJ. Co Wy sądzicie o tym pomyśle? Czekamy na Wasze komentarze!
Najpopularniejsze komentarze