Reklama
Reklama

Miesiąc systemu PEKA: ponad 240 tysięcy wydanych kart

Zarząd Transportu Miejskiego wydał już ponad 240 tysięcy kart PEKA. Tylko w lipcu przyjęto kilkanaście tysięcy wniosków o wydanie karty. Wciąż zdarzają się sytuacje, w których pasażerowie, mimo otrzymania informacji o karcie gotowej do odbioru, dopiero w POK dowiadują się, że ich karty w punkcie nie ma.

Ponad 240 tysięcy kart PEKA wydano do końca lipca 2014 roku. Oczywiście tylko część z nich wydano w tym miesiącu - pozostałe trafiały do pasażerów na przestrzeni ostatnich lat. W samym lipcu wydano kilkanaście tysięcy kart. W ostatnich dniach pojawiały się informacje o ryzyku utracenia przez miasto unijnej dotacji na system. Dlaczego Poznań miałby ją stracić?

Cały system PEKA kosztuje ponad 45 milionów złotych. 2/3 z tej kwoty pochodzi z Unii Europejskiej. Jednym z warunków niezbędnym do spełnienia, by miasto mogło zachować unijne środki jest uzyskanie 400 tysięcy użytkowników Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej do końca przyszłego roku. Kart wydano dotąd 240 tysięcy, ale jak zaznacza ZTM - użytkownicy to nie tylko wydane karty. - Użytkownicy to na przykład także studenci, którzy oprogramowanie PEKA mają na swoich Elektronicznych Legitymacjach Studenckich, więc są potencjalnymi użytkownikami systemu PEKA - zaznacza Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM. - Zainteresowanie systemem PEKA jest wciąż bardzo duże, co między innymi wynika z korzystnej taryfy biletowej dla właścicieli kart. Dlatego nie mamy obaw o spełnienie wymogów projektu - dodaje.

Już w środę pisaliśmy, że w ciągu miesiąca funkcjonowania drużyny PEKA pasażerowie zadali jej członkom około 70 tysięcy pytań. Sam system PEKA zaczął działać w pełni 1 lipca. Pierwsze dni, a nawet tygodnie nie należały do udanych - występowały problemy z czytnikami, konieczne było aktualizowanie oprogramowania wielu kart (o czym pasażerowie wcześniej nie wiedzieli), a to wiązało się z ogromnymi kolejkami w Punktach Obsługi Klienta. Pasażerowie z nieaktualnym oprogramowaniem nie mogli bowiem doładować swojej karty w Punktach Sprzedaży Biletów, a także dokonać transferu ebiletu w pojazdach. Inny kłopot jaki się pojawił to naliczanie za wysokich opłat za przejazdy (mimo ulgi pasażerowie płacili za przejazd jakby ulgi nie mieli). W połowie miesiąca doszło też do poważnej awarii serwerów - przestała działać strona internetowa systemu, nie można też było doładowywać kart w POK ZTM.

Z każdym dniem sytuacja jednak się poprawia. Obecnie w Punktach Obsługi Klienta wciąż można trafić na kolejki, ale nie są one tak długie jak na początku lipca. Coraz mniej jest też problemów z niewłaściwym naliczaniem opłat czy niedziałającymi czytnikami. Ale i tak nasi czytelnicy alarmują, że niedogodności wciąż się pojawiają. Jedna z pasażerek spędziła w tym tygodniu dwie godziny w kolejce do POK na Ogrodach, by dowiedzieć, że jej karta PEKA nie jest jeszcze gotowa. Oczywiście na jej koncie internetowym pojawiła się informacja, że kartę odebrać może. - Jest to lekceważenie mojej i nie tylko mojej osoby, bo przypuszczam, że nie jestem w tej kwestii osamotniona - pisze czytelniczka. - Mnie już cholera bierze za przeproszeniem, ktoś jest temu winien - dodaje.

O takich sytuacjach pisaliśmy już w ubiegłym tygodniu. - Wystąpiła usterka, która spowodowała błędne powiadomienie kilku Klientów o terminie odbioru karty - wyjaśniał nam w piątek Bartosz Trzebiatowski. - Usterka najszybciej, jak to było możliwie została zgłoszona wykonawcy, który pracuje nad jej wyeliminowaniem. Serdecznie przepraszamy każdego Klienta, który miał problemy wynikające z powyższej usterki - dodał.

Pasażerowie, którzy mają problemy z systemem PEKA powinni napisać w tej sprawie reklamację. Na początku lipca ZTM notował aż 350 reklamacji dziennie. Większość z nich dotyczyła opłat z tPortmonetki oraz transferu biletu kupionego przez internet. Reklamację można zgłosić poprzez swoje konto na portalu peka.poznan.pl lub wysyłając maila na adres [email protected]. W tym drugim przypadku konieczne jest podanie sporej liczby informacji:

a) numer UID karty PEKA znajdujący się na rewersie karty (10 cyfrowy numer),
b) numer linii,
c) data i godzina przejazdu,
d) przystanek początkowy i końcowy podróży,
e) posiadane uprawnienie do ulg,
f) liczba naliczonych punktów PEKA,
g) oczekiwany zwrot punktów PEKA,
h) uzasadnienie reklamacji,
i) wskazanie czy opłata była wnoszona za reklamującego czy za współpasażerów.

Jak po miesiącu działania oceniasz system PEKA?

  • 0%
  • 0%
  • 0%

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

6℃
0℃
Poziom opadów:
7.5 mm
Wiatr do:
25 km
Stan powietrza
PM2.5
13.16 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro