Reklama
Reklama

Miasto dla poprawy bezpieczeństwa pieszych. "Wiele jeszcze trzeba zmienić, ponieważ dążymy do wizji zero"

Protest \"Kto następny? Głogowska zabija!\" po ubiegłotygodniowym tragicznym wypadku | fot. Aleksander Stróżyk
Protest \"Kto następny? Głogowska zabija!\" po ubiegłotygodniowym tragicznym wypadku | fot. Aleksander Stróżyk

Jak podkreślają miejscy urzędnicy starania miasta nie będą skuteczne, jeśli kierowcy, rowerzyści i piesi nie zachowają rozwagi na drogach.

Dane przedstawione ostatnio przez policję i pokazujące wzrost popełnianych wykroczeń przez kierowców, szczególnie wobec pieszych, są porażające. Przygotowując różne rozwiązania, na pierwszym miejscu stawiamy zawsze na bezpieczeństwo pieszych. To oni, podobnie jak rowerzyści, należą do najmniej chronionych uczestników ruchu. W kontakcie z każdym pojazdem zawsze stoją na straconej pozycji. Musimy zapewnić im więc możliwie jak największe bezpieczeństwo. Będziemy działać zdecydowanie - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Zmiany mają zostać wprowadzone między innymi na niebezpiecznej ulicy Głogowskiej. Jeszcze w grudniu wybrany zostanie wariant, który przedstawiony będzie radom osiedli. Następnie opracowany zostanie projekt organizacji ruchu, a od drugiej połowy 2020 r. rozpocznie się wprowadzanie zmian. Planowane będzie m.in. dostosowanie przekroju jezdni do przepisów, budowa azyli dla pieszych, wyznaczenie miejsc dla dostaw oraz elementy wymuszające ograniczenie prędkości. W dalszym etapie ma zostać powiększony przystanek tramwajowy przy rynku Łazarskim (zarówno jego szerokość, jak i długość, uwzględniająca obsługę w przyszłości tramwaju 45 m).

Nie ma możliwości, żeby zgodnie z przepisami prawa wytyczyć na ulicy Głogowskiej dwa pełnowymiarowe pasy ruchu - podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Jeśli mielibyśmy to zrobić, musiałoby się to odbyć kosztem miejsc parkingowych, chodników, a w niektórych miejscach - nawet wyburzenia kamienicy. Dostosowanie szerokości jezdni jest konieczne. Jeśli jednak chcemy działać odpowiedzialnie i rzetelnie, wszelkie zmiany muszą wynikać ze specjalistycznych analiz, nie mogą mieć charakteru happeningowego - dodaje.

Zanim plany wejdą w życie na ulicy Głogowskie włączone będą sygnalizacje świetlne działające również nocą. Prędkość zostanie ograniczona do 40 km/h, a policja przeprowadzać będzie kontrole prędkości na specjalnie wyznaczonych do tego miejscach.

Miasto w ramach poprawy bezpieczeństwa prowadzi też akcję "Bezpieczna droga do szkoły". Polega ona na systematycznym sprawdzaniu dróg prowadzących do szkół oraz na wprowadzaniu stałych organizacji ruchu w ich rejonie. Zmiany dotyczą nie tylko bezpiecznych przejść dla pieszych, ale także kwestii parkowania i prędkości pojazdów. Na początku 2020 roku powinien zakończyć się audyt bezpieczeństwa ruchu Miejskiego Inżyniera Ruchu przy udziale Zarządu Dróg Miejskich, Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu oraz Straży Miejskiej Miasta Poznania dla wszystkich szkół podstawowych na terenie miasta. Od jego wyników zależeć będzie, jakie zmiany zostaną wprowadzone przy kolejnych szkołach w najbliższych trzech latach - informują miejscy urzędnicy.

Przez cały rok prowadzone są też przeglądy oznakowania, uzupełniane lub naprawiane są barierki i znaki, odmalowywane są linie na jezdniach czy pasy w okolicach placówek oświatowych. Zaproponowałem poprawkę do budżetu miasta: chodzi o przeznaczenie 750 tys. zł na poprawę bezpieczeństwa w miejscach, gdzie dzieci idą do szkoły - mówi Marek Sternalski, przewodniczący Komisji Oświaty i Wychowania Rady Miasta Poznania. Wraz z Zarządem Dróg Miejskich i Miejskim Inżynierem Ruchu rozmawiamy o tym, które miejsca są najbardziej newralgiczne. Zaproponowana suma nie rozwiąże oczywiście problemu, ale pomoże polepszyć bezpieczeństwo na najważniejszych odcinkach- dodaje.

W ramach pilotażu przygotowywany jest również projekt tzw. "ulic przyszkolnych" polegający na ograniczeniu ruchu samochodowego przed szkołą, co zwiększy bezpieczeństwo uczniów. Miejski Inżynier Ruchu wspólnie z Wydziałem Oświaty wytypował dwie szkoły podstawowe do objęcia pilotażem projektu. Są to: SP nr 38 oraz SP nr 83 znajdujące się na ul. Brandstaettera. Projekt ma być gotowy w tym roku, a w przyszłym, po konsultacji z dyrekcjami i rodzicami z obu szkół, pilotażowo wprowadzony. Podobnie jak to było w Wiedniu, ulica będzie czasowo zamykana - mówi Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu. Wstępnie między godziną 7:45 a 8:00, bo tym czasie najwięcej uczniów przychodzi do szkoły, ale ta godzina może być oczywiście modyfikowana w zależności od potrzeb. Zamknięcie ulicy ma zapewnić uczniom bezpieczne dotarcie na lekcje - dodaje.

W 2019 r. trwały i trwają też na terenie miasta prace dotyczące poprawy bezpieczeństwa poprzez przebudowę lub budowę nowych sygnalizacji świetlnych. Powstały też doświetlane i aktywne przejścia dla pieszych. To nie wszystko. Zarząd Dróg Miejskich w 2019 roku, w ramach środków własnych oraz pozyskanych od Rad Osiedli czy budżetu obywatelskiego, przeznaczył kwotę 1,87 mln zł na wymianę i montaż nowej infrastruktury, tj. na wymianę barierek w okolicy szkół i przejść dla pieszych oraz na progi zwalniające. Na bezpieczeństwo mają też wpłynąć działania inwestycyjne miasta. Zmiany stałych organizacji ruchu, poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego i komfort poruszania się wszystkich uczestników, następują także w ramach realizowanych przez miasto inwestycji drogowych. Te najważniejsze realizowane w 2019 r. to: Święty Marcin, most Lecha, GTR, plac Kolegiacki, droga rowerowa wzdłuż Grunwaldzkiej, ul. Jackowskiego, ul. Palacza oraz ul. Mickiewicza - wyliczają miejscy urzędnicy.

Przez ostatnie cztery lata biuro Miejskiego Inżyniera Ruchu zatwierdziło też 2100 projektów stałej organizacji ruchu, z czego tylko od kwietnia tego roku siłami własnymi MIR przygotował ich - 131. Wprowadzając stałe organizacje ruchu skupiamy się przede wszystkim na zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego - podkreśla Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu. Zmiany mają na celu zwiększenie wzajemnej widoczności i ograniczenia prędkości pojazdów, a także poprawę komfortu poruszania się pieszych m.in. poprzez przesunięcie parkowania z chodnika na jezdnię - dodaje.

Jak podkreślają zgodnie miejscy urzędnicy nawet najwyższe zaangażowanie urzędników, mundurowych i społeczników nie wystarczy, by zmienić Poznań w miasto bez wypadków drogowych. To cel, który można osiągnąć wyłącznie dzięki wspólnemu działaniu wszystkich użytkowników ruchu: kierowców, rowerzystów i pieszych. W ubiegłym roku na terenie miasta i powiatu w wypadkach drogowych zginęło 46 osób - mówi kom. Przemysław Kusik, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu. Stan bezpieczeństwa na poznańskich drogach ulega poprawie, ale wiele jeszcze trzeba zmienić, ponieważ dążymy do wizji zero. Niestety polskie drogi są dziś strefą wojny. Sprawcami wypadków nie są tylko 20-latkowie w starych BMW, to ludzie w każdym wieku. Dlatego działania, które podejmujemy wspólnie z miastem, nie będą delikatne. Chcemy drastycznie poprawić bezpieczeństwo. Potrzebne są też konkretne zmiany w prawie ogólnopolskim. Potrzebujemy obowiązkowych badań kierowców, refleksji nad tym, czy prawo do odmowy przyjęcia mandatu jest niezbędne, czy pouczenia są potrzebne, skoro z doświadczenia wiemy, że nic nie dają. Apeluję do wszystkich mieszkańców miasta: pamiętajmy, że sami jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo-dodaje.

Przedstawiciele miasta niebawem mają się też spotkać z władzami Jaworzna. To jedyne miasto w Polsce, któremu udało się urzeczywistnić "wizję zero" - czyli wyeliminować śmiertelne wypadki drogowe.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

13℃
1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
18 km
Stan powietrza
PM2.5
9.75 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro