blog background
 
podajdalej: Włącz mówienie!
język, komunikacja, opowieści, gwara,prezentacja,
metka_epoznan
Komu szkolenie komu....
ok
3
not ok
0
liczba odsłon: 257
- Wyników nie ma. Entuzjazmu też nie widzę. Co się z wami dzieje? - Główny nie krył irytacji. Aż mu się krawat przekrzywił z tego zniecierpliwienia, a to się baaaardzo rzadko zdarza. Bo u niego wszystko zawsze tip-top. Krążył od biurka do stołu, przy którym siedzieli od godziny i prawdę mówiąc "przelewali z pustego w próżne".
- Nie potrafię tego zrozumieć - ciągnął poprzednią myśl. - Tyle zainwestowaliśmy w firmę, warunki pracy są takie, że ze świecą szukać lepszych. Nowy sprzęt, klima w biurach, nie żałuję na wystrój i różne takie tam... Wszystko mają pod nosem. Ekspres do kawy chcieli - mają, elastyczny czas pracy - mają, wyjazdy integracyjne - a jakże! I  co z tego? Jak oglądam wyniki za zeszły kwartał, to tylko wyć do księżyca można! Gdzie tu sens?
- Nie panikowałbym, szefie... Czasem jest drobna stagnacja, rynek mamy trudny... - odezwał się Drugi - Może trzeba trochę cierpliwości i samo zatrybi. W teorii wszystko przewidzieliśmy!
- A ja chcę praktyki Drugi, praktyki, efektu i kasy! Przecież wszyscy chcemy kasy, prawda? Po to tyramy po 12 godzin na dobę, pracujemy na zawał i rozwód, aby coś w końcu mieć! - Przysiadł na chwilę przy stole prezydialnym, podparł głowę na łokciach i na chwile przymknął oczy. Pozostałym wydawało się, jakby na minutę, dwie odpłynął gdzieś w niebyt.
- A może szkolenie? - panującą w biurze ciężką i przytłaczającą ciszę przerwał nieoczekiwanie  cichy głos z końca stołu.
- Co proszę? Znowu jakiś magik - fircyk z mega - super prezentacją i dupowatymi radami dla wszystkich czyli dla nikogo?? Będą coś rysować, śpiewać piosenki i sensu w tym nie będzie żadnego.  Nigdy w życiu! Pani Barbaro, ile nas kosztowało ostatnie "fantastyczne" szkolenie?
- Trzy i pół tysiąca panie prezesie- odparła błyskawicznie szefowa działu ekonomicznego
- No właśnie - sapnął Główny - więc kto mi tu proponuje jakieś bzdety?
- Proszę mi zaufać panie prezesie. W pomyśle, o którym mówię- odpowiedział Walet  - najpierw jest rozmowa z zarządem, potem bezpłatna diagnoza i dopiero w trzecim kroku szkolenia. Dokładnie takie, jakich potrzebujemy. Może wcale nie pracownicy będą się szkolić, tylko my.
- Chyba sobie żartujesz - żachnął się Drugi. To przecież nie nam siadła motywacja. My oddajemy wszystko dla firmy! Oni rozpuścili się jak dziadowskie bicze! Zawsze mówiłem, że dyscyplina jeszcze nikomu w pracy nie zaszkodziła!! - Podniósł głos tak, że aż Główny spojrzał na niego z rozdrażnieniem.
- Proszę o spokój- zarządził tonem nie znoszącym sprzeciwu. Miał trochę zmęczony głos, ale spoglądał na Waleta z rosnącym zainteresowaniem. - Mówisz diagnoza...Może to nie jest głupi pomysł - powiedział po chwili milczenia. W końcu nie musimy podejmować w ciemno decyzji, nie płacimy na początku,  niech przyjdą ci trenerzy, pogadamy, co wy na to? - spojrzał na siedzących w milczeniu współpracowników i nic nie wyczytał w ich oczach. Kompletna pustka. Jak zwykle trudne decyzje musiał podjąć sam. Zupełnie sam.

Wiara w to, że szkolenie nas uleczy, podniesie wydajność, cudownie ożywi sprzedaż, zmotywuje i doda skrzydeł a klienci sami zaczną do nas walić drzwiami i oknami, jest niestety dość powszechna, ale całkowicie nieuprawniona.
Pracujący w biznesie szkoleniowym fachowcy (nie mam tu na myśli "miotaczy slajdów", co znają się na wszystkim) podkreślają, że bardzo często u podstaw kłopotów w firmach leżą zaniedbane stosunki interpersonalne. A przede wszystkim brak skutecznej komunikacji w pionie, czyli kierownictwo - pracownicy i odwrotnie oraz w poziomie, czyli pracownicy między sobą. Często ludziom przeszkadza też brak poszanowania norm społecznych, a co za tym idzie szeroko rozumianej kultury osobistej, szacunku dla drugiego człowieka, wyrozumiałości, doceniania wysiłku itp. I na nic zda się nowe biuro, wypasiony sprzęt i ekspres do kawy, jeśli na co dzień nikt nie słyszy zwykłego "dziękuję za to, co pan zrobił".
W rozmowie z szefami trenerzy słyszą czasem: -A za co, kurna, mam mu dziękować! Przecież mu płacę za dobrą pracę. To jest moje podziękowanie! A że widzę czasem jego błędy, to mu mówię, co i jak.
Jaka jest konsekwencja takiego stylu kontaktowania się z podwładnymi i współpracownikami? Słyszą od szefa wyłącznie negatywne komunikaty. No bo jak jest dobrze, to jest to oczekiwana norma. Nie ma zatem  potrzeby mówienia o tym. Jest to niestety fatalne w skutkach, rodzi frustrację wśród ludzi, demotywuje i  wypala w tempie błyskawicznym. Dobra informacja zwrotna jest niezwykle potrzebna, niestety nie potrafimy jej formułować tak, aby oddawała dokładnie to, o co nam chodzi. Bez pustych słów i nadętej retoryki. Co robić? Na pewno więcej chwalić i doceniać wysiłek innych.  
Szkolenia często traktowane są jak wygodny wytrych. Coś nie działa - no to się przeszkolimy. Jeśli już to z głową!  Diagnoza wstępna w firmie to dobry pomysł, bo bywa i tak, że to Szef Wszystkich Szefów potrzebuje wsparcia i cyklu sesji coachingowych a nie cały zespół. Rolą trenera jest pomoc w określeniu obszarów, które wymagają wsparcia. Decyzje i tak musi podjąć Główny. I podejmuje ją.



 
WASZE KOMENTARZE
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
codeimgNie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.
avatar
PODAJDALEJ
podajdalej.epoznan.pl
RSSsend_message
Pasjonują mnie dobre historie. Ale jeszcze bardziej ludzie umiejący je opowiadać!


POLECANE STRONY
Prawa i lewa.Obie lubię bardzo.
ARCHIWUM WPISÓW
CzyTEJ! (28 kwi 2017)
Każdy jest do czegoś (25 kwi 2017)
Jak dobrze zanęcić? (9 kwi 2017)
Wolniej, wolniej... (31 mar 2017)
Internet robi nam w głowie kuku? (26 mar 2017)
Dawno pani nie widziałam! (19 mar 2017)
Drobiażdżek (15 mar 2017)
Nie zobaczył jej uśmiechu! (2 mar 2017)
O zachowaniu się przy stole (24 lut 2017)
...ale kino! (18 lut 2017)
Wędrujące słowa (7 lut 2017)
Model do składania (22 sty 2017)
Zima nasza powszednia (10 sty 2017)
Kto przynosi prezenty? (3 sty 2017)
Drzwi (30 gru 2016)
Pogadaj przed walką (23 gru 2016)
Proste historie (19 gru 2016)
Czasami brakuje... (16 gru 2016)
KONIECZNIE! (31 paź 2016)
Jak się dogadać? No jak? (25 paź 2016)
Po prostu nauczycielka (13 paź 2016)
..to już było, a takie znajome! (27 wrz 2016)
Pomylił jedną literkę w adresie... (23 wrz 2016)
Wbrew schematom, czyli o rozmówkach przed zajęciami (14 wrz 2016)
Bluzka z perłowymi guziczkami (8 wrz 2016)
Small talk wiecznie żywy (26 sie 2016)
Czy ty mnie w ogóle jeszcze słuchasz? (21 sie 2016)
Słuchanie pilnie poszukiwane! (17 sie 2016)
Posłuchaj dobrej historii! (22 lip 2016)
Pod wiatą, o poranku... (14 lip 2016)
Pomyśl w poprzek (6 lip 2016)
Tej, weź to ciepnij na gemele! (1 lip 2016)
...Polacy nie gęsi iż swój język mają (23 cze 2016)
Nie ma zbędnych umiejętności! (8 cze 2016)
Komu szkolenie komu.... (2 cze 2016)
Bez zrozumienia i bez momentów (21 maj 2016)
Był sobie chłopiec... (17 maj 2016)
Reklamowy zawrót głowy - każdy może, ale czy powinien? (12 maj 2016)
Poznaniok, czyli kto? (11 maj 2016)
Ludzie opisują wypadki, czyli z archiwum pewnej ubezpieczalni (8 maj 2016)
RÓŻNI - CIEKAWI - POTRZEBNI (25 kwi 2016)
Menadżer opowiada historie (19 kwi 2016)
Mistrzostwo mikrofabuły - do zachwycenia jeden krok! (17 kwi 2016)
Miejsce na chichranie, tej! (14 kwi 2016)
Cenna waluta: ZAUFANIE (13 kwi 2016)
Post scriptum do bezczelnego Korpo :-) (10 kwi 2016)
Zostawić cały ten zgiełk! (5 kwi 2016)
Bezczelny Korpo w akcji. (2 kwi 2016)
Ciary na plecach (31 mar 2016)
Świąteczne komunikaty (25 mar 2016)
Boskie narracje w Poznaniu (23 mar 2016)
Opowieść radosna! (22 mar 2016)
Gadki tramwajowe (17 mar 2016)
Uskrzydlenie (14 mar 2016)
Wyrazisty smak EMO (12 mar 2016)
Szczęśliwa katastrofa (10 mar 2016)
Umiesz dobrze podkręcić? (8 mar 2016)
Pewnego razu... (6 mar 2016)
Mocarze (4 mar 2016)
Kulturalny donosiciel nadaje (2 mar 2016)
Złośliwość rzeczy martwych (29 lut 2016)
Bądź opowieścią! (28 lut 2016)
Inspiracja dobrze przyfastrygowana! (24 lut 2016)
Co chciałbyś zaszyć w swojej opowieści? (23 lut 2016)
Uprzejmie donoszę! (21 lut 2016)
Dzieje się! (18 lut 2016)
Kim on – ona jest? (16 lut 2016)
Uwodzicielski urok opowieści (15 lut 2016)
Język ma gorączkę! (12 lut 2016)
Drapieżność słówek (10 lut 2016)
Masz gadane? (8 lut 2016)