blog background
 
Maciej Brzeziński: Poznańskie Historie
historia, zabytki, kultura, ludzie
metka_epoznan
Hipodrom Wola - tradycja i teraźniejszość
ok
15
not ok
3
liczba odsłon: 1505
Dziś prezentuję kolejny tekst autorstwa dobrze już Państwu znanej Agnieszki Wiśniewskiej. Tym razem Pani Agnieszka zabierze nas w świat wyścigów konnych, odbywających się ongiś na hipodromie, znajdującym się na poznańskiej Woli. Zapraszam do lektury.

„Już w XIX wieku wyścigi konne były w Poznaniu bardzo popularne i miały swoją tradycję. Odbywały się między Drogą Dębińską a Wartą na „łąkach Dębińskich”, gdzie znajdował się tor wyścigowy. Na początku organizatorem wyścigów konnych było Towarzystwo ku Ulepszaniu Hodowli Koni, Bydła i Owiec w Wielkim Księstwie Poznańskim. Kiedy w 1863 roku Towarzystwo zakończyło swoją działalność, wyścigi odbywały się sporadycznie. Ich regularność wznowiło w 1880 roku niemieckie Posener Rennverein czyli Poznańskie Towarzystwo Wyścigowe. Dzierżawa za grunt, na którym znajdował się tor, a także usuwanie szkód spowodowanych wylewami Warty było bardzo kosztowne. Towarzystwo postanowiło przenieść tor wyścigowy w inne miejsce. 21 czerwca 1912 roku Towarzystwo postanowiło zakupić grunty znajdujące się w okolicach stacji kolejowej Elsenmuhle. Miejsce to nazywane było także Strzeszynem, a obecnie jest to Wola. Środki finansowe na zakup ziemi gromadzono ze składek członkowskich, a także z dotacji ministerstwa rolnictwa, oraz z tzw. srebrnej loterii i totalizatora. W początkach sierpnia 1912 roku Towarzystwo przejęło grunty na własność i zaczęło realizować gotowy już projekt nowego toru wyścigowego.
Nowy hipodrom zajmował 54  hektary. Położony był od północnej strony linii kolejowej Poznań – Stargard Szczeciński w odległości około 150  metrów o dworca kolejowego. Krajobraz terenu wraz z malowniczą doliną rzeczki Bogdanki był urozmaicony.
Hipodrom posiadał cztery tory wyścigowe: z przeszkodami wkomponowanymi w otaczający krajobraz, płaski, a także piaszczysty i trawiasty.

W 1914 roku z wizytą przybył naczelny inspektor hipodromu, który stwierdził, iż tory są jednymi z najpiękniejszych naturalnych torów w Niemczech. Hipodrom był ogrodzony. Różne grupy publiczności miały wyznaczone osobne place. Przy głównym wejściu po prawej i lewej stronie znajdowały się wieżyczki, w których sprzedawano bilety wstępu. Publiczność mogła oglądać zawody z trzech krytych, drewnianych trybun na podmurowaniu. Jednak najbardziej okazała była trybuna główna mogąca pomieścić sześćset osób. Jest jedyną, która zachowała się do dziś.

Zabytkowa trybuna główna, fot. A. Wiśniewska.

Posiadała tarasowato położone siedzenia, cztery rzędy szerokich schodów. Strop posiadał belkowate wiązania, a wspierały go cztery pary drewnianych filarów. Boki trybuny osłonięte były przeszklonymi ścianami. Trybuna posiadała też loże reprezentacyjne dla gości honorowych i akcjonariuszy, ozdobione malowidłami przedstawiającymi sporty konne. W górnej części znajdował się bufet restauracyjny, natomiast po bokach punkty przyjmowania zakładów totalizatora tylko dla pań. W Poznaniu była to nowość, gdyż  dotąd kobiety nie mogły oficjalnie uczestniczyć w zakładach totalizatora. Za korzystanie groziło wyproszenie z trybuny. Tylna ściana trybuny posiadała duże okna, przez które goście mogli podziwiać pobliskie lotnisko wojskowe na Ławicy i manewrujące na nim aeroplany.

Widok ze schodów trybuny, fot. A. Wiśniewska.

Trybuna główna posiadała restaurację Rennbahn–Restaurant. Znajdowała się w przyziemiu tylnej, murowanej części. Restauracja była czynna nie tylko w czasie sezonu wyścigowego, ale działała przez cały rok. Składała się z dwóch osobnych części: po prawej stronie była restauracja zimowa, a po lewej otwarta hala. Nad wejściem do restauracji zimowej znajdował się taras. Z tarasu można było wejść na reprezentacyjne loże. Obecnie wejścia te są zamurowane. W tej części znajdowały się małe pokoje gościnne do wynajęcia oraz mieszkanie prowadzącego restaurację Otto Mohaupta. Przed restauracją można było zobaczyć zadbany i starannie utrzymany ogródek. Na wschód od trybuny głównej znajdowała się budka sędziowska posiadająca balkon sędziego głównego, a także trybuna pierwszego placu mieszcząca czterystu widzów. Po zachodniej stronie stała trybuna drugiego placu z miejscami dla trzystu widzów. Obie te trybuny odnowiono i przeniesiono ze starego hipodromu na łąkach Dębińskich. Widzowie mogli w nich skorzystać z restauracji, a także z punktów przyjmowania zakładów totalizatora, gdzie mogli dokonywać wpłat i wypłat. Był jeszcze trzeci plac, położony najbliżej dworca kolejowego. Posiadał miejsca stojące, oraz drewnianą halę z bufetem restauracyjnym. Publiczność mogła schronić się tam przed deszczem. Za trybuną główną znajdował się ogrodzony plac, na którym była siodlarnia, i gdzie przygotowywano konie przed gonitwą. Pośrodku tego placu, w pawilonie muzycznym  miała swoje miejsce orkiestra wojskowa, grająca podczas wyścigów. Na tym samym placu stał też budynek głównego totalizatora posiadający dwanaście kas do wpłat i wypłat. Kasy były nowoczesne jak na tamte czasy. Posiadały najnowsze aparaty pochodzące z Magdeburga. Umożliwiały one sprawną sprzedaż biletów, co powodowało szybszą odprawę ludzi biorących udział w zakładach. Obecnie w tym budynku mieści się siedziba zarządu hipodromu. Na tym samym placu znajdowała się też wieża ogłoszeniowa. Przylegała bezpośrednio do budynku totalizatora. Wieża była widoczna z większej odległości. Wieszano na niej tablice informujące o wydarzeniach odbywających się na hipodromie (informacje o gonitwach, jeźdźcach, numerach koni, kwotach zakładów itd.)
Na pamiątkę ze starego hipodromu przeniesione zostały też dwa młode dęby, które posadzono na nowym obszarze do zawodów jeździeckich.

Na terenie postawiono też prowizoryczny, drewniany budynek. Mieścił się w nim zarząd hipodromu. Swe siedziby miały też: sekretariat, kasy rozrachunkowe, punkt pocztowy i pokój prasowy, sala posiedzeń, mównica telefoniczna i mieszkanie dozorcy. Były tam także pomieszczenia dla zawodników i koni takie jak: waga, szatnie dla jeźdźców, umywalnie, oraz punkt opatrunkowy (lazaret). W przyszłości planowano w miejsce drewnianego budynku postawić murowany.
Od wschodniej strony hipodromu, przy bocznym wejściu powstały trzy obiekty murowane. Jednym z nich była wieża ciśnień o prostokątnym trzonie i czterospadowym dachu. Posiadała zbiornik na wodę, silnik i pompy. Służyła do wydobywania wody z pobliskiej studni i rozprowadzania jej do sieci wodociągowej na terenie hipodromu. W pobliżu wieży ciśnień znajdował się przystanek dla powozów. Obok znajdowała się drewniana stajnia rezerwowa z pomieszczeniami na dwadzieścia cztery konie. Bezpośrednio przy stajni był tor do ćwiczeń.
Najbardziej okazałym budynkiem w tej części była murowana stajnia z dwuspadowym dachem, posiadająca trzydzieści jeden boksów dla koni wyścigowych. Obiekt ten zachował się do dziś. Również do dzisiejszych czasów zachował się dom mieszkalny trenera hipodromu, usytuowany obok stajni.

Przy wejściu głównym utworzono parking, gdzie przyjezdni mogli parkować swe automobile.
Hipodrom Wola służył Poznaniakom także poza sezonem wyścigów konnych. Mieli do dyspozycji place do gry w piłkę nożną i krokieta, a dla amatorów tenisa założono korty.
W pracowni poznańskiego architekta Franza Josefa Weissa powstały projekty budowli znajdujących się na terenie hipodromu. Natomiast wykonawcą obiektów była firma mistrza murarskiego i ciesielskiego Michaela Muchy.
Firma Brieger & Kaemmerer odpowiadała za prace malarskie, a także za artystyczne wykonanie malowidła w trybunie głównej.

24 maja 1914 roku odbyło się uroczyste otwarcie Hipodromu Wola. Wcześniej odbioru technicznego dokonała komisja Union–Klubu. Na uroczystość otwarcia według miejscowych niemieckich gazet przybyło od 7 do 8 tysięcy osób. Większość z nich przybyła specjalnymi pociągami, natomiast inni automobilami, dorożkami i omnibusami. Reszta przyszła pieszo. Już na miejscu naliczono 120 samochodów i około 230 pojazdów konnych.
Na uroczystości otwarcia przyjechał  z Berlina sam minister rolnictwa baron Klemens von Schorlemer-Lieser. Uroczystość zaszczycili także przedstawiciele miejscowych władz rejencyjnych, miejskich i wojskowych.. Wśród gości znalazły się też delegacje bratnich towarzystw wyścigów konnych z Berlina, Wrześni, Piły, Jarocina, Bydgoszczy i Wrocławia.
Nie mogło zabraknąć też dam w eleganckich strojach.
Po zakończeniu uroczystości otwarcia hipodromu odbyło się sześć inauguracyjnych biegów:
  1. Bieg otwarcia o nagrodę hodowców koni remontowych Prowincji Poznańskiej;
  2. Bieg myśliwski Union-Klubu;
  3. Bieg myśliwski o nagrodę cesarską;
  4. Bieg myśliwski „Dębińskie Wspomnienie”;
  5. Bieg myśliwski „poznański”;
  6. Bieg myśliwski półkrwi koni niemieckich.
Dla zwycięzców przewidziano nagrody pieniężne i honorowe.
Obszerne relacje z pierwszego dnia zawodów można było przeczytać we wszystkich lokalnych gazetach niemieckich.

Kolejna duża impreza odbyła się 21 czerwca 1914 roku. Tym razem były to wyścigi konne połączone z zawodami aeroplanów pod oficjalną nazwą Lot Wschodniomarchijski 1914. Starty samolotów odbywały się z lotniska wojskowego na Ławicy, znajdującego się niedaleko hipodromu.
Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości hodowcy z Wielkopolski starali się o przejęcie Hipodromu Wola od Posener Rennverien . 29 września 1919 roku założono Wielkopolskie Towarzystwo Wyścigów Konnych. Podczas pierwszego walnego zebrania uchwalono statut i wybrano zarząd. Prezesem zarządu został Kazimierz Żychliński. Podjęto wtedy decyzję o przejęciu toru.

16 i 27 października 1919 roku odbyły się pierwsze wyścigi, a także konkursy hipiczne. Zdecydowano o rozegraniu sześciu wyścigów:
1. Przeszkodowy imienia Resursy;
2. Płotkowy miasta Poznania;
3. Płotkowy imienia Naczelnego Wodza;
4. Myśliwski za mastrem imienia generała Dowbor-Muśnickiego;
5. Płaski;
6. Włościański.
Bieg włościański wzbudził wielkie zainteresowanie wśród okolicznych włościan, którzy startowali na własnych koniach. Od 1919 roku tą gonitwę na polecenie Ministerstwa Rolnictwa i Dóbr Państwowych urządzano corocznie.
W październikowych zawodach uczestniczyło 35 koni. Na zaproszenie generała Kazimierza Raszewskiego przybył Naczelnik Państwa Józef Piłsudski przywitany przez zgromadzonych owacyjnie. Żołnierze 3. Pułku Ułanów pełnili wartę honorową przy wejściu i loży, w której zasiadł Piłsudski. Publiczność z zainteresowaniem śledziła kolejne gonitwy. Występom jeźdźców towarzyszyły dwie orkiestry wojskowe: 3. Pułku Ułanów i 20. Pułku Strzelców Wielkopolskich. Zwycięzcy otrzymali nagrody z rąk Naczelnika Państwa.
Wielkopolskie Towarzystwo Wyścigów Konnych miało w planach rozszerzenie wyścigów. Opracowało specjalny program, lecz wybuch wojny polsko- bolszewickiej uniemożliwił jego realizację.

W niedzielę 18 kwietnia 1920 roku zorganizowano tylko jednodniowe wyścigi, na których odbyło się pięć biegów: dwa płaskie i trzy z przeszkodami. Przybyły tłumy zainteresowanych ludzi. Udział w wyścigach wzięły tylko 24 konie. Większość z nich pochodziła ze stajni wyścigowej Ignacego Mielżyńskiego z Iwna.
Po zakończeniu wojny w 1921 roku wydłużono sezon wyścigowy do dwunastu dni. Odbyły się wówczas 83 gonitwy, a udział brało aż 91 koni. W roli zawodników najczęściej występowali: rotmistrz Starzewski, podporucznik Bylczyński, major Dembiński, rotmistrz Peretiatkowicz, oraz podpułkownik Studziński.
Nowością i swoistą ciekawostką jakiej na tym torze nie było, był wyścig powozów z przeszkodami.
Część dochodów z gonitw otrzymał Czerwony Krzyż.

Od 1921 roku wyścigi odbywały się co roku wiosną i jesienią, a do 1923 roku również latem. W 1923 roku zaczęto organizować wyścigi kłusowe, ale szybko z nich zrezygnowano.
Po odzyskaniu niepodległości najbardziej popularnymi stały się biegi dżentelmeńskie. Uwzględniano także gonitwy dla niezawodowców. Najpopularniejszymi gonitwami dżentelmeńskimi były: Handicap Wielkopolski, oraz Wielki Steeple- Chase Wojskowy.
Handicap Wielkopolski z przeszkodami rozgrywany był od 1919 roku. Większość jeźdźców, biorących udział w tym wyścigu było oficerami Wojska Polskiego. Na tym hipodromie brali udział także najlepsi polscy jeźdźcy dżentelmeni, którzy odnosili sukcesy także na arenie międzynarodowej. Do grona zwycięzców w Handicapie Wielkopolskim należeli m.in. w roku 1923 major T. Komorowski na koniu Lucyfer, w 1927 roku major M. Toczek na Kasztelance, w 1929 roku podpułkownik K. Rómmel na Caraibe.
Wielki Steeple-Chase Wojskowy z przeszkodami był konkurencją przeznaczoną wyłącznie dla oficerów Wojska Polskiego, którzy startowali na własnych koniach. Od 1936 roku na hipodromie rozgrywano specjalne wojskowe biegi na przełaj, które dotowało Ministerstwo Spraw Wojskowych. Do najpopularniejszych zawodników tej dziedziny należeli m.in. porucznik Jerzy Rościszewski i porucznik Konstanty Bylczyński.

Ważnym elementem zawodów była też rozgrywana gonitwa loteryjno- sprzedażowa. Konia, który zwyciężył przejmowało na własność Wielkopolskie Towarzystwo Wyścigów Konnych. Następnie odbywało się jego losowanie wśród tych, którzy wcześniej zakupili losy i brali udział w loterii. Nad wszystkim czuwał notariusz i publiczność. Właściciel zwycięskiego losu miał prawo sprzedaży wygranego na licytacji konia na torze wyścigowym. Konie biorące udział w tych biegach pochodziły z najlepszych stajni wyścigowych m.in. Stanisława Korzboka – Łąckiego w Posadowie, Kazimierza Żychlińskiego w Twardowie, czy Michała Mycielskiego w Gałowie.

Zwycięzcy w gonitwach z przeszkodami otrzymywali nagrody finansowe, a także okazałe puchary. Jednym z fundatorów tych nagród honorowych był Hotel Bazar. Do szczególnie hojnych fundatorów należały dwie renomowane firmy jubilerskie: B. Tarkowski i W. Szulc.
Hipodrom przez długi czas nie wymagał remontu, gdyż po odzyskaniu niepodległości został przejęty w dobrym stanie. W 1928 roku przeprowadzono prace modernizacyjne w związku z przygotowaniami do Powszechnej Wystawy Krajowej. Tam, gdzie były miejsca stojące dla publiczności powstała nowa trybuna z totalizatorem i restauracją. Obok trybuny głównej i naprzeciw niej postawiono wykonane przez firmę Studziński i Synowie tablice informacyjne dotyczące wyników i wypłat totalizatora, rodzaju wyścigu, dystansie, jeźdźcach itd.

W 1928 roku poprawiono komunikację Poznania z torem. Wcześniej właśnie brak sprawnej i wygodnej komunikacji był powodem skarg ze strony miłośników zawodów. Dzięki staraniom Wielkopolskiego Towarzystwa Wyścigów Konnych, dla chcących dojechać na tor zamówiono specjalne pociągi nadzwyczajne, które odjeżdżały z dworca głównego. Do dyspozycji były też wygodne i nowoczesne autobusy Poznańskiej Kolei Elektrycznej, kursujące z przystanku przy moście Teatralnym. Natomiast dojeżdżającym własnym transportem polewano piaszczystą drogę, prowadzącą do hipodromu, aby nie musieli poruszać się w tumanach kurzu.

W latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku hipodrom był popularnym miejscem do zwiedzania przez turystów przyjeżdżających do Poznania, a także przez gości przybywających na targi poznańskie. Właśnie specjalnie dla tych zamiejscowych gości wydawano ilustrowane przewodniki po Poznaniu i międzynarodowych targach podając przy tym komunikaty o wyścigach konnych. Trybuna główna w swych lożach gościła znamienite osobistości takie jak: ministrowie, konsulowie, generałowie, korespondenci prasy zagranicznej, oraz przedstawiciele miejscowych władz. 27 kwietnia 1924 roku na hipodromie pojawił się sam prezydent Stanisław Wojciechowski, który przybył do Poznania na otwarcie IV Targu Poznańskiego,( będącego zarazem pierwszym międzynarodowym). Sam tor, jak i organizacja wyścigów zrobiły na nim duże wrażenie.

Wraz z wybuchem II wojny światowej przerwana została dobra passa hipodromu. Został przejęty przez Niemców, którzy urządzali tam własne wyścigi. Polacy również brali w nich udział, ale tylko dżokeje i jeźdźcy będący byłymi uczniami znanego trenera Adama Tuchołki. Chłopcy z Ławicy chcący w przyszłości zostać dżokejami, pobierający lekcje jazdy u trenera Tuchołki unikali pracy przymusowej na rzecz Trzeciej Rzeszy. Część pomieszczeń hipodromu przerobiono na magazyny żywnościowe. Na początku 1945 roku Niemcy w czasie ewakuacji zabrali konie. Niewiele z nich wróciło potem do Polski.

Po zakończeniu działań wojennych hipodrom przejął Skarb Państwa. Z powodu niechęci nowych władz do sportu konnego zlikwidowano w 1946 roku Polski Związek Jeździecki. Lecz pasjonaci nadal uprawiali ten sport. W Wielkopolsce  powstawały w stadninach sportowe sekcje jeździeckie. W roku 1947 i następnie w 1949 zorganizowano na Hipodromie Wola nieoficjalne wyścigi konne oraz okręgowe zawody w skokach przez przeszkody.
W 1951 roku powstał Ośrodek Jeździecki Poznań- Wola wraz z Sekcją Jeździecką Zrzeszenia Sportowego „Unia”. Inicjatorem ich powstania był Jarosław Suchorski. W tym samym roku Zrzeszenie Sportowe „Unia” zorganizowało pierwsze w Poznaniu Ogólnopolskie Zawody Konne w Skokach przez Przeszkody. Publiczność przybyła niezwykle licznie, a w zawodach brało udział aż 100 koni.

W 1952 roku powstała Sekcja Jeździecka Ludowego Zespołu Sportowego – Poznański Pionier Jeździecki. Powstała po likwidacji jeździeckiej unii. Ta Sekcja właśnie zorganizowała we wrześniu 1952 roku Ogólnokrajowe Publiczne Zawody Konne i Wyścigi. Były to pierwsze w powojennej Polsce zawody we Wszechstronnym Konkursie Konia Wierzchowego.
Rok 1957 przyniósł zmiany w rozwoju Ośrodka Jeździeckiego na Woli. Oprócz kształcenia jeźdźców odbywały się także treningi koni rekreacyjnych i hodowlanych. Konie te były później sprzedawane w krajach Europy Zachodniej. Hipodrom Wola stał się miejscem słynnych w całej Europie aukcji koni. Rok później zaczęto tam szkolić olimpijczyków. Byli kawalerzyści odpowiadali za szkolenie czołówki zawodników polskiego sportu jeździeckiego. W międzyczasie powstała Sekcja Jeździecka Ludowego Zespołu Sportowego „Cwał”, która aktywnie działała przez wiele lat. Do głównych dyscyplin uprawianych na hipodromie należał Wszechstronny Konkurs Konia Wierzchowego i skoki przez przeszkody.
Rok 1993 przyniósł kolejne zmiany. Powstała spółka Centrum Wyszkolenia Jeździeckiego –Hipodrom Wola Sp. z o.o. Dwa lata później przystąpiono do remontu obiektu.

Teren hipodromu na tle trybuny głównej, fot. A. Wiśniewska.

W 2005 roku hipodrom przejął Samorząd Województwa Wielkopolskiego. Teren hipodromu liczy dziś 42  hektary. Znajduje się tam stajnia mogąca pomieścić 100 koni, do tego kryta ujeżdżalnia przystosowana do organizacji zawodów, kryta trybuna, w której może zasiąść 800 osób, oraz dwa place: konkursowy i treningowy. Hipodrom posiada także 200 miejsc dla koni przyjeżdżających na zawody.
Tor wyścigowy liczy około 2  kilometrów długości i ma kształt owalnej piaszczystej bieżni hipicznej. Północno- wschodnia część terenu to miejsce, gdzie organizowane są zawody w ujeżdżaniu, woltyżerce i powożeniu, oraz Wszechstronny Konkurs Konia Wierzchowego i skoki przez przeszkody. Do tego celu służy 36 stałych przeszkód crossowych. Goście do dyspozycji mają hotel i restaurację „Powozownia”.

Hotel-restauracja "Powozownia" w tylnej części trybuny głównej, fot. A. Wiśniewska.

Hipodrom Wola stanowi część jakże bogatej historii Poznania. Jego teren został wpisany do rejestru zabytków i pieczę nad nim sprawuje Miejski Konserwator Zabytków.

Co roku na Hipodromie Wola z okazji Dni Ułana rozgrywane są zawody kawaleryjskie „Militari”. Konkurs obejmuje siedem prób: ujeżdżania, skoków przez przeszkody, terenową, strzelania z broni krótkiej (pneumatycznej) z konia, ocenę wyglądu jeźdźca, konia i rzędu, władania bronią białą, czyli szablą i lancą. Również w tym roku z okazji XXVIII Dni Ułana od czwartku 18 kwietnia do soboty 20 kwietnia hipodrom będzie gościł ułanów, prezentujących swe umiejętności w zawodach”.

Agnieszka Wiśniewska

Źródło:
Waldemar Karolczak, Poznańskie Derby. Z dziejów hipodromu i wyścigów konnych na Woli, w: Ławica i Wola, „Kronika Miasta Poznania”, nr 2, 2012  

 
WASZE KOMENTARZE[1]
avatarpoznaniak29: Poniżej informacja o wyścigach w sezonie 1931 r. zamieszczona w Tygodniku Od A do Z wydawanego w Poznaniu przy ul. Piekary 20/21. Ostatnie zdjęcie przedstawia autobusy komunikacji miejskiej. Tygodnik posiadam w arch. własnym.
post photo
dodano: Poniedziałek, 2013.04.15 18:28
ok
1
not ok
0
odpowiedz|usuń
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
codeimgNie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.
avatar
MACIEJ BRZEZIŃSKI
poznanskiehistorie.epoznan.pl
RSSsend_message
Nazywam się Maciej Brzeziński. Z wykształcenia jestem historykiem i wschodoznawcą. Od maja 2011 roku prowadzę tego bloga. Historia Poznania to jedna z moich pasji, ale za to największa, dlatego chcę popularyzować fascynujące dzieje tego miasta. Można mnie znaleźć także pod adresem: www.poznanskiehistorie.blogspot.com oraz na facebooku. Zapraszam więc do lektury.
Mój kontakt: poznanskiehistorie@gmail.com
ARCHIWUM WPISÓW
Poznański gotyk, część 1 (13 lip 2017)
Bunt wójta Przemka (3 lip 2017)
Sołacz - willowa dzielnica Poznania (15 cze 2017)
Cesarzowa Wiktoria w Poznaniu (9 cze 2017)
Protestanci w przedrozbiorowym Poznaniu, część 2 (27 maj 2017)
Protestanci w przedrozbiorowym Poznaniu, część 1 (18 maj 2017)
Zanim powstały Targi Poznańskie, czyli Wystawa Wschodnioniemiecka w 1911 roku. (14 maj 2017)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1835, część 2 (4 maj 2017)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1835, część 1 (27 kwi 2017)
10 poznańskich "naj..." (18 kwi 2017)
Medycyna i higiena w renesansowym Poznaniu (2 kwi 2017)
Adwentyści Dnia Siódmego w Poznaniu (22 mar 2017)
Bambrzy w dziejach Poznania, część 2 (9 mar 2017)
Bambrzy w dziejach Poznania, część 1 (3 mar 2017)
Jeżyckie wille - luksus i elegancja (15 lut 2017)
Legendarni biskupi poznańscy wg Długosza (6 lut 2017)
10 najsłynniejszych poznanianek (II) (22 sty 2017)
Poznaniacy wobec powstania listopadowego (30 lis 2016)
Paganini w Poznaniu (23 lis 2016)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1810, część 2 (17 lis 2016)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1810, część 1 (9 lis 2016)
Żydzi w międzywojennym Poznaniu (27 paź 2016)
Ks. Józef Rogaliński i starania o uniwersytet w osiemnastowiecznym Poznaniu (19 paź 2016)
10 najpiękniejszych ulic w Poznaniu (13 paź 2016)
Aleksander I w Poznaniu (29 wrz 2016)
Współczesne kościoły Poznania (23 wrz 2016)
Generał Tadeusz Kutrzeba i Armia "Poznań" (14 wrz 2016)
Niegolewski i inni, czyli wielkopolscy szwoleżerowie Napoleona (6 sie 2016)
Początki nowoczesnego sportu w Poznaniu (17 lip 2016)
Od października do czerwca, czyli ogólnopolskie znaczenie Czerwca'56 (7 lip 2016)
Johow-Gelände, czyli urok łazarskich kamienic (23 cze 2016)
Jak bernardyn z franciszkaninem, czyli wojna mnichów w siedemnastowiecznym Poznaniu (16 cze 2016)
95 lat Międzynarodowych Targów Poznańskich (2 cze 2016)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1790, część 2 (25 maj 2016)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1790, część 1 (19 maj 2016)
Adelajda i Kazimierz, czyli królewski ślub w katedrze poznańskiej (5 maj 2016)
Obchody Millenium Chrztu Polski w Poznaniu w 1966 roku (24 kwi 2016)
Jak Poznańczycy walczyli z germanizacją, część 2 (16 kwi 2016)
Jak Poznańczycy walczyli z germanizacją, część 1 (10 kwi 2016)
Socrealizm w Poznaniu (16 mar 2016)
Panowie z Górki (2 mar 2016)
Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, czyli namiastka uniwersytetu (25 lut 2016)
Jordan - biskup polski czy poznański? (11 lut 2016)
Zjazd poznański 1530 roku (3 lut 2016)
Architektura międzywojennego Poznania (28 sty 2016)
10 nietuzinkowych poznaniaków (12 sty 2016)
Życie w Poznaniu w pierwszych miesiącach Wielkiej Wojny w świetle "Kuriera Poznańskiego" (15 gru 2015)
Święci patroni Poznania (9 gru 2015)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1740, część 2 (24 lis 2015)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1740, część 1 (17 lis 2015)
Cmentarz na Górczynie (4 lis 2015)
130 lat komunikacji telefonicznej w Poznaniu (21 paź 2015)
Włosi w dawnym Poznaniu (7 paź 2015)
"Ukochana żona", czyli historia księżnej Ryksy szwedzkiej, żony Przemysła II (12 sie 2015)
10 najpiękniejszych kamienic poznańskiej "belle epoque" (28 lip 2015)
Od Intendentury do Collegium Historicum (14 lip 2015)
"Naród Sobie", czyli narodziny i pierwsze lata Teatru Polskiego w Poznaniu (30 cze 2015)
Rymarze, krawcy i kuśnierze, czyli słów kilka o rzemieślnikach w średniowiecznym Poznaniu (24 cze 2015)
Kulturkampf (9 cze 2015)
Poznańscy muzułmanie (2 cze 2015)
Port rzeczny w Poznaniu (26 maj 2015)
10 osobliwości Poznania (13 maj 2015)
Szkoci w Poznaniu (5 maj 2015)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1700, część 2 (27 kwi 2015)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1700, część 1 (21 kwi 2015)
Poznańscy reformaci i ich śródecki kościół (24 mar 2015)
Generał Krzyżanowski, czyli jak wielkopolski szlachcic został amerykańskim bohaterem (10 mar 2015)
Ludzie niezwyczajni - o Dezyderym Chłapowskim i księdzu Piotrze Wawrzyniaku słów kilka (3 mar 2015)
10 najpiękniejszych miejsc w Poznaniu (17 lut 2015)
Marcin Kasprzak i Róża Luksemburg, czyli socjaliści w dziewiętnastowiecznym Poznaniu (1 lut 2015)
Wybierzmy 10 najpiękniejszych miejsc w Poznaniu (26 sty 2015)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1650, część 2 (18 sty 2015)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1650, część 1 (11 sty 2015)
Poznańska parafia prawosławna (14 gru 2014)
10 najpiękniejszych i najcenniejszych poznańskich kościołów (30 lis 2014)
"De optimo senatore", czyli międzynarodowa kariera pewnego poznańskiego biskupa (16 lis 2014)
Od Wszystkich Świętych do Andrzejek, czyli listopad w wielkopolskiej tradycji ludowej (2 lis 2014)
Poznań 1146 - Krzyszków 1157 (26 paź 2014)
Historia Folwarku Edwardowo (12 paź 2014)
Targowisko, centrum polskości i miejsce zgromadzeń, czyli Stary Rynek w XIX wieku (9 paź 2014)
10 symboli Poznania (21 wrz 2014)
Ad maiorem Dei gloriam, czyli przybycie jezuitów do Poznania (14 wrz 2014)
Na pensji w Poznaniu dziewiętnastego stulecia (7 wrz 2014)
Dzieje Górczyna (31 sie 2014)
Przerwa wakacyjna (27 lip 2014)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1580, część 2 (21 lip 2014)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1580, część 1 (13 lip 2014)
10 najsłynniejszych poznanianek (29 cze 2014)
Katedra poznańska królewską nekropolią? (22 cze 2014)
Grecy w Poznaniu (15 cze 2014)
Konstancja z Potockich Raczyńska, czyli żywot kobiety niezwykłej (8 cze 2014)
Poznańska parafia Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego (1 cze 2014)
Gniezno czy Poznań? Gdzie znajdowała się pierwsza stolica Polski? (25 maj 2014)
No to mamy już 3 lata! (21 maj 2014)
10 osób, które najbardziej przyczyniły się do rozwoju Poznania (18 maj 2014)
Co kryje park na osiedlu Czecha? Pruskie umocnienia wśród ratajskich bloków! (11 maj 2014)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1500, część 2 (4 maj 2014)
Wehikuł czasu, czyli Poznań A.D. 1500, część 1 (27 kwi 2014)
Wesołych Świąt! (13 kwi 2014)
Beocja czy Sparta? Jak wykształcił się poznański etos (23 mar 2014)
Reformowany Kościół Katolicki w Polsce i jego poznańska siedziba (16 mar 2014)
Pomniki Wieszcza Adama w Poznaniu (2 mar 2014)
Dominikanie, karmelici, bernardyni, czyli zakony żebracze w średniowiecznym Poznaniu (16 lut 2014)
Od Śluzy Katedralnej do powstania ICHOT (9 lut 2014)
W domu i w kamienicy, czyli jak mieszkali poznaniacy w XIX stuleciu (2 lut 2014)
Od osady Stelmachy do placu Wiosny Ludów (26 sty 2014)
Wehikuł czasu, czyli jak się żyło w Poznaniu 600 lat temu, część 2 (19 sty 2014)
Wehikuł czasu, czyli jak się żyło w Poznaniu 600 lat temu, część 1 (12 sty 2014)
Dwa stare forty. Jedna historia, wspólna przyszłość? (5 sty 2014)
Chwała Zwycięzcom! (26 gru 2013)
Wesołych Świąt! (22 gru 2013)
Z Poznania do Hollywood, czyli historia Lilli Palmer (15 gru 2013)
Legenda o trzech skradzionych Hostiach - prawda, czy mit? (8 gru 2013)
Sejm Dzielnicowy w Poznaniu (1 gru 2013)
Panorama renesansowego Poznania (17 lis 2013)
Miejsce kaźni Wielkopolan w okresie II wojny światowej - obóz koncentracyjny w Forcie VII w Poznaniu (8 lis 2013)
Kłopotliwy honorowy obywatel miasta Poznania (3 lis 2013)
Historia Jeżyc, część 2 (27 paź 2013)
Historia Jeżyc, część 1 (20 paź 2013)
Poznań kontra Kraków, czyli jezuickie starania o uniwersytet w Poznaniu w 1611 roku (13 paź 2013)
Doktor Marcin i inni, czyli początki poznańskiej pracy organicznej (29 wrz 2013)
Poznań w oparach czarnej magii (24 wrz 2013)
"W Poznaniu na wygnaniu", czyli poznańskie lata Kazimiery Iłłakowiczówny (15 wrz 2013)
Perły poznańskich podwórek, czyli ul. Ratajczaka 14 - historia zabudowy w podwórzu (8 wrz 2013)
Przerwa wakacyjna (21 lip 2013)
Burzliwe dzieje ratuszowego orła (14 lip 2013)
Podróż sentymentalna kolejką wąskotorową - kiedyś czasy świetności, a dziś pozostałości i wspomnienia (7 lip 2013)
Poznań pod wodą (30 cze 2013)
Wędrujące serce generała (23 cze 2013)
Pancerna Impreza. Fotorelacja z Dnia Otwartych Koszar w Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych (16 cze 2013)
Odrodzenie z upadku, czyli działalność Komisji Dobrego Porządku w Poznaniu (9 cze 2013)
Fort VIIa - militarna przeszłość, "biurowa" przyszłość (2 cze 2013)
Od Wszechnicy Piastowskiej do Uniwersytetu Poznańskiego (26 maj 2013)
Książę Przemysł I - ojciec Poznania (19 maj 2013)
Medycyna i higiena w Poznaniu XIX stulecia (12 maj 2013)
28. Dni Ułana 2013 - fotorelacja Agnieszki Wiśniewskiej. (7 maj 2013)
"Błazeńskie urządzenie", czyli historia poznańskich koziołków (28 kwi 2013)
Poznańska Gra Liczbowa "Koziołki" (21 kwi 2013)
Hipodrom Wola - tradycja i teraźniejszość (14 kwi 2013)
Halo, halo, tu Radio Poznań! (7 kwi 2013)
Wesołych Świąt (28 mar 2013)
Książka w renesansowym Poznaniu (24 mar 2013)
Świat, którego już nie ma - Bambrzy na poznańskich Ratajach (17 mar 2013)
"Wichrzyciele i warchoły", czyli Marzec'68 w Poznaniu (10 mar 2013)
Apel (3 mar 2013)
Pozostałości Poznańskiej Twierdzy Fortowej - Fort 1 (3 mar 2013)
Alianckie naloty na Poznań (24 lut 2013)
Budynki pokawaleryjskie w Poznaniu, czyli od koszar do osiedla (17 lut 2013)
Jego Królewska Mość Mikołaj Rychlik (10 lut 2013)
Poznań w latach Wielkiej Wojny (3 lut 2013)
Zachować w pamięci miniony czas, czyli o Muzeum Uzbrojenia na poznańskiej Cytadeli (27 sty 2013)
Konkurs "Blog Roku 2012" (24 sty 2013)
"Piękna Polka", czyli historia królowej Elżbiety Ryksy (20 sty 2013)
Spotkanie z Igorem Janke (15 sty 2013)
Poznańskie stadiony, część 3 - Stadion przy ul. Bułgarskiej (13 sty 2013)
Dwieście lat temu urodził się Hipolit Cegielski! (6 sty 2013)
Wesołych Świąt !!! (19 gru 2012)
Rozrywki dzieci i młodzieży w dziewiętnastowiecznym Poznaniu (9 gru 2012)
Powojenna odbudowa Starego Rynku (2 gru 2012)
Roman Wilhelmi - wybitny aktor z Poznania (25 lis 2012)
Ponowny pochówek junikowskich kosynierów (21 lis 2012)
Antiqua civitas posnaniensis, czyli dzieje Śródki (18 lis 2012)
Poznań w listopadzie 1918 roku (11 lis 2012)
Poznańska moda w czasach Oświecenia (5 lis 2012)
Odsłonięcie pomnika Romana Wilhelmiego w Poznaniu - fotorelacja (5 lis 2012)
Mały komunikat (5 lis 2012)
Poznańskie stadiony, część 2 - Stadion im. Edmunda Szyca (5 lis 2012)
Legenda polskiej archeologii (21 paź 2012)
Jak budowano Winogrady (14 paź 2012)
Poznaniaków droga ku nowoczesności (8 paź 2012)
Złodziejki, prostytutki, cudzołożnice, czyli kobieca przestępczość w dawnym Poznaniu (30 wrz 2012)
Od mostu Łacina do mostu św. Rocha (23 wrz 2012)
Jak króla Henryka w Poznaniu witano (16 wrz 2012)
Poznańskie stadiony, część 1 - Stadion Lecha na Dębcu (9 wrz 2012)
Budowniczy, uczony, biskup i polityk, czyli opowieść o Janie Lubrańskim (2 wrz 2012)
Pomniki dziewiętnastowiecznego Poznania (26 sie 2012)
Poznańscy ułani (15 sie 2012)
Na scenach kabaretów międzywojennego Poznania (12 sie 2012)
Próby emancypacji poznańskich Żydów w pierwszej połowie XIX wieku (8 sie 2012)
Dzieje "Poznańskiej Wenecji" (5 sie 2012)
Czas na urlop! (17 lip 2012)
Poznański debiut Władysława Hańczy (15 lip 2012)
Najcenniejsza relikwia poznańskiej katedry (11 lip 2012)
Łacińskie inskrypcje na poznańskim Ratuszu, część 2 (8 lip 2012)
Łacińskie inskrypcje na poznańskim Ratuszu, część 1 (4 lip 2012)
Poznański romantyk - Ryszard Wincenty Berwiński (28 cze 2012)
Na pomoc Prezydentowi i Rządowi! Poznań wobec przewrotu majowego 1926 roku (24 cze 2012)
Roman May i jego przemysłowe imperium (20 cze 2012)
Poznańskie organy Ladegasta (17 cze 2012)
Książka w średniowiecznym Poznaniu (10 cze 2012)
Wielkopolskie struktury przedwojennego wywiadu i kontrwywiadu, czyli "Dwójka" w Poznaniu i Bydgoszczy, część 2 (6 cze 2012)
Wielkopolskie struktury przedwojennego wywiadu i kontrwywiadu, czyli "Dwójka" w Poznaniu i Bydgoszczy, część 1 (3 cze 2012)
"Echt Poznanioki" kontra "Galicjoki", czyli konflikt swój-obcy w międzywojennym Poznaniu (30 maj 2012)
Królewska Niemiecka Akademia (27 maj 2012)
No to stuknął nam roczek! (20 maj 2012)
Pierwszy polski podręcznik savoir-vivre (16 maj 2012)
Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT, czyli jak wypromować Poznań, część 2 (13 maj 2012)
Dzieje poznańskiej masonerii, część 2 (9 maj 2012)
Dzieje poznańskiej masonerii, część 1 (6 maj 2012)
Poznań a Konstytucja 3 Maja (3 maj 2012)
Rowerem przez Afrykę (29 kwi 2012)
Rycerze św. Jana Jerozolimskiego w Poznaniu (25 kwi 2012)
Czy w Poznaniu strzelano do cara? (15 kwi 2012)
Początki poznańskiej kinematografii (11 kwi 2012)
Palmy, zajączek i dyngus, czyli wielkopolskie tradycje wielkanocne, część 2 (1 kwi 2012)
Palmy, zajączek i dyngus, czyli wielkopolskie tradycje wielkanocne, część 1 (28 mar 2012)
Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT, czyli jak wypromować Poznań, część 1 (25 mar 2012)
Ostatnia publiczna egzekucja w Polsce (21 mar 2012)
Poznańskie duchy i zjawy (18 mar 2012)
Szermierz poznańskiej kontrreformacji (14 mar 2012)
Moda renesansowego Poznania (11 mar 2012)
Związki Józefa Ignacego Kraszewskiego z Poznaniem (7 mar 2012)
Edukacja regionalna - czy jest obecna w szkole? (4 mar 2012)
O profesji kata w dawnym Poznaniu (29 lut 2012)
Ferdinand Foch w Poznaniu (26 lut 2012)
Najstarsza poznańska nekropolia (22 lut 2012)
O poznańskich łaźniach (19 lut 2012)
Ustrój renesansowego Poznania (15 lut 2012)
Tragiczna historia Ludgardy (12 lut 2012)
Trakt Królewsko-Cesarski. Podróż po historii Poznania, częśc 3 (8 lut 2012)
Perły Starego Rynku, część 4 (5 lut 2012)
Matka, żona i nauczycielka, czyli pozycja kobiet w dziewiętnastowiecznym Poznaniu (1 lut 2012)
Ze wspomnień poznańskiego architekta (29 sty 2012)
Trakt Królewsko-Cesarski. Podróż po historii Poznania, częśc 2 (25 sty 2012)
Między lojalnością a kontestacją. Mniejszość niemiecka w międzywojennym Poznaniu (22 sty 2012)
Poznań w Prusach Południowych 1793 - 1806 (17 sty 2012)
Trakt Królewsko-Cesarski. Podróż po historii Poznania, część 1 (15 sty 2012)
Krynoliny, gorsety, surduty i cylindry. Kilka słów o modzie dziewiętnastowiecznego Poznania, część 2 (12 sty 2012)
Pomnik Powstańców Wielkopolskich (10 sty 2012)
Kawiarnia, teatr i karty, czyli kilka słów o rozrywkach osiemnastowiecznego Poznania (8 sty 2012)
Z Rogalina przez Francję i Holandię, do Brazylii (5 sty 2012)
Bale w hotelu Bazar (3 sty 2012)
Świąteczny komunikat (20 gru 2011)
Gwiazdor, makiełki i Herody, czyli wielkopolskie tradycje bożonarodzeniowe, część 2 (18 gru 2011)
Gwiazdor, makiełki i Herody, czyli wielkopolskie tradycje bożonarodzeniowe, część 1 (15 gru 2011)
Perły Starego Rynku, część 3 (13 gru 2011)
Krynoliny, gorsety, surduty i cylindry. Kilka słów o modzie dziewiętnastowiecznego Poznania (11 gru 2011)
Prezydent "Rzeczpospolitej Polskiej Poznańskiej" (5 gru 2011)
Perły Starego Rynku, część 2 (4 gru 2011)
Życie codzienne mieszczan poznańskich w średniowieczu, część 7 (1 gru 2011)
Most znany i nieznany (29 lis 2011)
Romantycy i spiskowcy, czyli próba wywołania powstania w 1846 roku w Poznaniu (27 lis 2011)
Mentalność mieszkańców dawnego Poznania (24 lis 2011)
Perły Starego Rynku, część 1 (22 lis 2011)
Elegantki i modnisie dwudziestolecia międzywojennego (20 lis 2011)
Prezydent-legenda, czyli opowieść o Cyrylu Ratajskim (17 lis 2011)
Skóry, wosk, śledzie i wino, czyli handel nowożytnego Poznania, część 2 (15 lis 2011)
Życie codzienne mieszczan poznańskich w średniowieczu, część 6 (13 lis 2011)
Patron najsłynniejszej ulicy w Poznaniu (10 lis 2011)
Miłość i polityka (8 lis 2011)
Skóry, wosk, śledzie i wino, czyli handel nowożytnego Poznania, część 1 (6 lis 2011)
Jak budowano Rataje (3 lis 2011)
Cmentarze na poznańskiej Cytadeli (1 lis 2011)
Muzyka w dawnym Poznaniu (30 paź 2011)
Polacy i Niemcy w dziewiętnastowiecznym Poznaniu (27 paź 2011)
Dyplomata - arcybiskup - więzień - kardynał (25 paź 2011)
To już niemal sto lat, czyli historia Warty Poznań (23 paź 2011)
Subiektywny przegląd ważnych, zabawnych i tragicznych wydarzeń z dziejów osiemnastowiecznego Poznania (20 paź 2011)
Tramwaje konne w Poznaniu (18 paź 2011)
Historia i zabytki Ostrowa Tumskiego, część 6 (16 paź 2011)
Religijność w barokowym Poznaniu (13 paź 2011)
Twórca poznańskiego ratusza (11 paź 2011)
Dzieje poznańskiej sceny operetkowej (9 paź 2011)
Poznańskie wiosła (6 paź 2011)
Rozrywki mieszkańców renesansowego Poznania (4 paź 2011)
Administracja niemiecka w okupowanym Poznaniu 1939-45 (2 paź 2011)
Doktor Marcin (29 wrz 2011)
Życie codzienne mieszczan poznańskich w średniowieczu, część 5 (27 wrz 2011)
Historia i zabytki Ostrowa Tumskiego, część 5 (25 wrz 2011)
Subiektywny przegląd ważnych, zabawnych i tragicznych wydarzeń z dziejów siedemnastowiecznego Poznania (22 wrz 2011)
Historia "Kolejorza", część 2 (20 wrz 2011)
Od miasta-twierdzy do nowoczesnej metropolii. Rozwój Poznania w 1 poł. XX wieku. (18 wrz 2011)
Ludność żydowska w średniowiecznym i nowożytnym Poznaniu (15 wrz 2011)
Filolog i fabrykant. Opowieść o Hipolicie Cegielskim (13 wrz 2011)
Historia "Kolejorza", część 1 (11 wrz 2011)
Pomnik Armii "Poznań" (9 wrz 2011)
Międzynarodowe Targi Poznańskie w okresie międzywojennym, część 2 (6 wrz 2011)
Życie codzienne mieszczan poznańskich w średniowieczu, część 4 (4 wrz 2011)
Wrzesień 1939 roku w Poznaniu (2 wrz 2011)
Międzynarodowe Targi Poznańskie w okresie międzywojennym, część 1 (31 sie 2011)
Historia i zabytki Ostrowa Tumskiego, część 4 (29 sie 2011)
Most Królowej Jadwigi (27 sie 2011)
Subiektywny przegląd ważnych, zabawnych i tragicznych wydarzeń z dziejów szesnastowiecznego Poznania (25 sie 2011)
Poznańska Georges Sand (23 sie 2011)
Bułgarzy w Poznaniu (21 sie 2011)
Kolegium Jezuickie w Poznaniu (19 sie 2011)
Historia i zabytki Ostrowa Tumskiego, część 3 (17 sie 2011)
Występy Heleny Modrzejewskiej na scenach poznańskich teatrów (15 sie 2011)
Komunikat (30 lip 2011)
Przybycie Bambrów do Poznania (28 lip 2011)
Edward hr. Raczyński (1786 - 1845) (26 lip 2011)
Życie codzienne mieszczan poznańskich w średniowieczu, część 3. Czas pracy i odpoczynku. (25 lip 2011)
Edukacja dziewcząt w dziewiętnastowiecznym Poznaniu (24 lip 2011)
Subiektywny przegląd ważnych, zabawnych i tragicznych wydarzeń z dziejów średniowiecznego Poznania (22 lip 2011)
Historia i zabytki Ostrowa Tumskiego, część 2 (22 lip 2011)
Szwedzi w Poznaniu, część 2 (21 lip 2011)
Mikołaj Skrzetuski (ok. 1610 - 1673) (19 lip 2011)
Szwedzi w Poznaniu, część 1 (18 lip 2011)
Historia i zabytki Ostrowa Tumskiego, część 1 (17 lip 2011)
Poznań na morzach i oceanach, część 3 (16 lip 2011)
Poznań na morzach i oceanach, część 2 (15 lip 2011)
Poznań na morzach i oceanach, część 1 (14 lip 2011)
Inteligencja polska w dziewiętnastowiecznym Poznaniu (13 lip 2011)
Biskup Andrzej Bniński (1396 - 1479) (12 lip 2011)
Perypetie z pomnikiem Bamberki (11 lip 2011)
Reformacja i kontrreformacja w Poznaniu, część 2 (10 lip 2011)
Reformacja i kontrreformacja w Poznaniu, część 1 (9 lip 2011)
Biblioteka Raczyńskich (8 lip 2011)
Życie codzienne mieszczan poznańskich w średniowieczu, część 2 (7 lip 2011)
Antoni Pfitzner i jego firma (5 lip 2011)
Krótka historia Łazarza (4 lip 2011)
Życie codzienne mieszczan poznańskich w średniowieczu, część 1 (3 lip 2011)
Przyjęcia u prezydenta Ratajskiego (2 lip 2011)
Emilia Sczaniecka (1804 - 1896) (1 lip 2011)
Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Gajowej (30 cze 2011)
Panorama średniowiecznego Poznania, część 2 (29 cze 2011)
Pomnik Poznańskiego Czerwca'56 (28 cze 2011)
Poznański Czerwiec 1956 (27 cze 2011)
Przemysł piwowarski w Poznaniu w XIX i na początku XX wieku (26 cze 2011)
Panorama średniowiecznego Poznania, część 1 (25 cze 2011)
Pomnik Bismarcka w Poznaniu (24 cze 2011)
Akademia Lubrańskiego (23 cze 2011)
Kościół św. Wojciecha (22 cze 2011)
Antoni Radziwiłł 1775 - 1833 (21 cze 2011)
Ustrój średniowiecznego Poznania (20 cze 2011)
Fortyfikacje Twierdzy Poznań - bariera w rozwoju miasta w XIX wieku (19 cze 2011)
Kulinarna historia Poznania, część 5 (18 cze 2011)
Pałac Górków (16 cze 2011)
Józef Struś 1510 - 1568 (15 cze 2011)
Brytyjski nalot na Poznań (14 cze 2011)
Krótka historia Wildy (13 cze 2011)
Zamtuzy i gamratki, czyli płatna miłość w Poznaniu, część 2 (12 cze 2011)
Więzienia w Poznaniu (10 cze 2011)
Kulinarna historia Poznania, część 4 (9 cze 2011)
Pożary i powodzie w renesansowym Poznaniu (8 cze 2011)
Perła poznańskiego baroku (7 cze 2011)
Twórca praskiego golema był Poznaniakiem (6 cze 2011)
Kulinarna historia Poznania, część 3 (5 cze 2011)
Zamtuzy i gamratki, czyli płatna miłość w Poznaniu, część 1 (4 cze 2011)
Pręgierz (3 cze 2011)
Kulinarna historia Poznania, część 2 (2 cze 2011)
Paweł Edmund Strzelecki 1797 - 1873 (1 cze 2011)
Zamek Wilhelma II (31 maj 2011)
Poznańskie czarownice i ich obrońcy (30 maj 2011)
Kulinarna historia Poznania, część 1 (29 maj 2011)
Poznaniak wśrod pionierów pediatrii (27 maj 2011)
Poznaniak współtwórcą wielkich odkryć geograficznych (26 maj 2011)
Sytuacja kobiet w renesansowym Poznaniu (25 maj 2011)
Zamek Przemysła (24 maj 2011)
Dopisek (23 maj 2011)
Napoleon w Poznaniu (23 maj 2011)
Herb miasta Poznania (22 maj 2011)
Skąd się wzięła nazwa "Poznań"? (21 maj 2011)
Witam wszystkich i zapraszam do lektury. (20 maj 2011)
Zdjęcie: Marek Barankiewicz