blog background
 
zemsta: klub anarchistyczny / księgarnia
anarchizm, Poznań
metka_epoznan
Prasówka: Ukryty program – porozmawiajmy o obliczu polskiej szkoły - relacja
ok
0
not ok
2
liczba odsłon: 484
orzących tak zniewolony układ edukacyjny, doszliśmy do wniosku, że pierwszym czynnikiem odpowiadającym między innymi za powszechną alienację relacji międzyludzkich występujących w szkole jest masowość.

Masowość to jeden z tych czynników, który wydaje się ma największy wpływ na obecną rzeczywistość szkolną. Zapytałbym, kto z nas nie chodził do przysłowiowej "tysiąclatki", w której w jednym czasie uczyło się czterystu czy pięciuset uczniów, a w klasach nierzadko przebywało trzydzieścioro dzieci. Taki układ jest skrajnie nieefektywnym sposobem doświadczania, poznawania i stwarzania możliwości do chociażby swobodnej refleksyjnej wypowiedzi na zajęciach. Powoduje on , iż z czterdziestu pięciu minut lekcji, na nadzór i zorganizowanie pracy przez jednego nauczyciela poświęcanych jest przeważnie około trzydziestu procent zajęć, co sprawia, że efektów nauczania nie dostrzeżemy u większości uczniów. Socjolodzy badający wpływ architektury na zachowania uczniów i nauczycieli w szkole, m.in w polskich placówkach, zauważają, że masowa ilość uczniów ma bezpośrednie przełożenie na wygląd i układ architektoniczny szkoły. Do kontroli tak ogromnej rzeszy dzieci potrzebne są długie i szerokie hole, w których nauczyciel będzie miał łatwy dostęp do wszystkiego, co na nich się odbywa. W tym zjawisku dostrzec można, iż szkolne klasy bardzo często w jednej czwartej przestrzeni należą wyłącznie do nauczyciela, a ławki zwrócone są konfrontacyjnie w jego stronę. Taki sposób, w którym uczniowie mają dostęp do tylko części przestrzeni, a nauczyciel występuje w roli nadzorcy czy w pozycji konfrontacji właśnie, powoduje powszechne wyalienowanie relacji między wszystkimi podmiotami szkoły. Masowość wybitnie nie sprzyja budowaniu pozytywnych relacji opartych na zaufaniu między uczniami, nauczycielami czy rodzicami tworzącymi codzienność szkoły. Frustracja młodych ludzi, płynąca z braku pogłębionych relacji czy braku indywidualnej pracy nad podejmowanymi zagadnieniami, powoduje, że w dużej grupie zapomniana jest ogromna ilość uczniów. Skutek jest bardzo poważny - słabsi uczniowie często są dotknięci przemocą w szkole, bo najzwyczajniej nie odnajdują się w tym systemie, a wyraz niechęci do tak nieludzkiego traktowania, w miejscu gdzie często jesteśmy po prostu numerkiem, to na przykład masowe ucieczki ze szkół. Alienacja od siebie i innych, późniejsza bierność i brak pozytywnych relacji międzyludzkich, to efekt codziennych poszukiwań siebie w szkolnym tłumie.

Następnym z czynników omawianych w trakcie spotkania, mających bezpośrednie przełożenie na obecny obraz powszechnej niechęci młodych ludzi do systemu edukacyjnego, jest totalność czasu jaki poświęcają uczniowie na naukę. Obecnie już praktycznie od szóstego roku życia do osiemnastego , przez pięć dni w tygodniu, niemal sześć godzin dziennie przesiadujemy w ławach szkolnych. Doliczyć do tego musimy jeszcze obowiązkowe zadania domowe, na które dzieci przeznaczają kolejny cenny czas swojego dzieciństwa, by po zsumowaniu tego wszystkiego postawić tezę, iż to nie po okresie edukacji nadchodzi nieunikniony często czas ośmiogodzinnego dnia pracy, a już w okresie wczesnego dzieciństwa. Młody człowiek nie ma chwili na swoje refleksje czy rozwój własnych zainteresowań. Ma też marginalny wpływ na to czego i w jaki sposób się uczy. Według Ronalda Meighana, socjologa badającego zjawisko "ukrytego programu": "Wpływ uczniów na taki projekt edukacyjny jest porównywalny do wpływu, jaki robotnik ma na wybór przedmiotu swojej pracy". Ten szczególny okres, w którym młody człowiek pragnie odpowiedzieć sobie na wiele nurtujących go pytań, czas kształtowania swoich cech charakteru i możliwości, spędzany jest często na pracy z ludźmi, których sami nie wybieraliśmy, w czasie który został nam po prostu narzucony. Mnogość czasu poświęcanego ze strony uczniów, w głównej mierze skupiony wyłącznie na zdobywaniu wiedzy, to czynnik degradujący możliwość pełnego rozwoju samego siebie i śmiałego, zdrowego nawiązywania relacji z innymi ludźmi w szkole.

Z szeroko rozumianych skutków masowości i czasu poświęcanego na realizację programu moim zdaniem ujawnia się jeszcze jeden z elementów, bez problemu dostrzegany w polskiej szkole - nuda i jednowymiarowość stosowanych metod edukacyjnych jest tym czynnikiem, który odbiera radość młodym ludziom z chęci poznania siebie i świata wokół. Tak rzadko realizowane są zadania w układzie odbiegającym od roli nauczyciel - wykładowca, uczeń – słuchacz. Często życie szkolne to po prostu siedzenie w ławce, zakaz prowadzenia rozmów zamiast żywej dyskusji, praca indywidualna, a nie praca w grupach, budynek szkolny, a nie pobliski trawnik czy las. Jak pisze R. Meighan: "W szkole uczymy się czytania i nudy, pisania i nudy i tak dalej, zależnie od programu, aż potem można nas, z dużą pewnością, obarczyć najbardziej nudnym zajęciem, a my to najzwyczajniej i tak zniesiemy".

Dalsza część spotkania poświęconego refleksjom na temat obecnego oblicza polskiej edukacji skierowana została na dyskusję wokół tak zwanego "ukrytego programu". Punktem wyjścia do dyskusji były wybrane przez moderatora elementy tego zjawiska opisane w książce Socjologia edukacji, którego autorem jest wspomniany wyżej R. Meighan. Zjawisko to jest powszechnie występującym i warunkującym funkcjonowanie polskich szkół.

Co takiego skrywasz, szkoło?

W drugiej połowie XX wieku zbadano i opisano zjawisko określane mianem "ukrytego programu". "Roboczo jest to po prostu wszystko to, co zostaje przyswojone podczas nauki w szkole obok oficjalnego programu, to czego uczy przebywanie w szkole, a nie nauczyciel". Skutkiem takiego mechanizmu jest  przejmowanie przez uczniów pewnego podejścia do życia, metody uczenia się i funkcjonowania w szkole. Fundamentem są układy, stosunki i atmosfera panujące w instytucji. W konsekwencji obecny system oświaty utknął w martwym punkcie; "ukryty program" hamuje pozytywne przemiany w placówkach edukacyjnych.

Ocenianie, testowanie, egzaminowanie

Zjawisko oceniania występuje obecnie w każdym z powszechnie znanych systemów edukacyjnych na świecie, rodząc podobne skutki, bezsprzecznie niszczące pozytywne ideały wychowawcze. Wynikiem tej wszechpanującej kwantyfikacji, od najmniejszego zachowania, postawy czy ubioru do punktowania każdego wyrazu w zdaniu jest bardzo często występujące zjawisko zwane "handlem ocenami". Termin ten można rozumieć jako odczytywanie przez ucznia preferencji i oczekiwań nauczyciela. Bardzo często uczniowie najzwyczajniej uczą się wyłącznie w celu otrzymania dobrego stopnia, świadomi są tego, że aby "zwyciężyć" w tym układzie, należy reprodukować wiedzę według określonego, przyjętego kanonu, nie wątpić i pozbyć się sceptycyzmu. Wyraźnym skutkiem takiego układu jest wzmożony brak wiary w sens posiadania jakichkolwiek umiejętności czy wiedzy przez uczniów, brak asertywności, bierność, uległość
i strach przed nauczycielem; żeby dobrze wypaść w trakcie oceniania, należy dokładnie ustalić materiał, który preferuje nauczyciel, znać jego kryteria wymagania oraz to, co będzie się jemu podobało. Przez to wszystko uczniowie czują się wyalienowani od swoich potrzeb czy krytycznych myśli. Nie ukrywajmy też - ocenianie sprzyja nasilaniu się konkurencji. Uczniowie uczą się, że współpraca to zły pomysł, że nie pożądane jest pomaganie innym uczącym się, że najlepiej jest zatrzymać wszystkie pomysły, informacje czy źródła tylko dla siebie. Wniosek jest prosty, nie uczymy się po to, by pozytywnie zdobywać wiedzę, by rozwijać siebie, lecz po to, by w tym wyścigu wypaść jak najlepiej, bądź po prostu przetrwać.

Oczekiwania nauczyciela

Mówi się, że uczniowie skłonni są radzić sobie tak dobrze lub tak źle, jak tego oczekują od nich nauczyciele. Postrzeganie uczniów przez pedagogów ma ogromny wpływ na sposób oceniania, Obecnie gloryfikowany, powszechnie występujący system pedagogiczny ukazuje młodego człowieka, jako osobę, która jeszcze w pełni ukształtowanym człowiekiem nie jest, którą trzeba dopiero stworzyć. Taki układ, opisywany m.in. przez antypedagoga H. von Schoenebecka, w którym „Dorosły jest na górze, dziecko na dole, dorosły to właściwy człowiek, dziecko to jeszcze człowiek niegotowy, niewłaściwy” niesie za sobą niebywałe konsekwencje. Nieskończony strach przed dorosłymi ogranicza nas, przytłacza, zniekształca i narzuca nam przekonania, że właściwie jesteśmy bezwartościowi; dopiero szkoła w toku edukacji przystosowuje uczniów do funkcjonowania w społeczeństwie. Często lęk uczniów przed udzieleniem nauczycielowi błędnych odpowiedzi na pytania i nierzadko bycie wyśmianym z tego powodu przez rówieśników, jest powodem psychicznych zmian w człowieku. Trzeba mieć świadomość, że elementy masowości czy przymusowego oceniania, sprawiają, że nauczyciel bardzo często w tym układzie również pozostaje ofiarą. Nauczyciele nie są osobami – odgrywają jedynie swoją rolę. Nie mówią o tym czym żyją, czym się interesują i co wiedzą, lecz o tym, czego wymaga od nich program, scenariusz lekcji, nadzorczy podział. W tym zestawieniu wszyscy starają się jakoś przetrwać, a przecież nie to powinno być nadrzędnym celem edukacji.

Organizacja

Socjolog Erving Goffman, twórca koncepcji "instytucji totalnej", czyli miejsca rządzącego się własnymi prawami, z rozbudowanym zbiorem zakazów i regulaminów, gdzie ludzie przez dłuższe okresy żyją i pracują w pewnej izolacji od społeczeństwa na zewnątrz, szkołę stawia na równi z więzieniami, szpitalami psychiatrycznymi czy klasztorami. Cechami określającymi takie właśnie miejsca są między innymi:

  • zajęcia, które odbywają się w swoim ścisłym rozkładzie, w określonym czasie, gdzie po jednym typie zajęć momentalnie następuje kolejny (system klasowo – lekcyjny)
  • jawnie sformułowany system formalnych rozporządzeń (plan pracy, szkoły) tworzonych przez zespół urzędników (dyrektorzy), których zadaniem jest nadzór
  • członkowie kadry (nauczyciele) skłonni są uważać siebie za nadrzędnych i pełnych prawości, pensjonariuszy (uczniów) natomiast za gorszych, godnych potępienia i winnych
  • wszystkie aspekty życia toczą się w tym samym miejscu (budynek szkolny) i są kontrolowane przez jedną, zawsze tę samą władzę (nauczyciele, dyrektorzy).


Wysokimi wskaźnikami totalności występującymi w szkole są:

  •  konkurencyjność zamiast współpracy,
  •  program edukacyjny niesprzyjający uczeniu się,
  •  fragmentaryzacja wiedzy,
  •  niesprawiedliwość względów.


Z ukazanych wyżej cech jasno wynika, że szkoła jest instytucją totalną. Najprościej mówiąc, miejscem opresji dla uczniów.

Powyższa analiza zbudowana została na podstawie dyskusji, refleksji nad obliczem obecnego powszechnie występującego systemu edukacyjnego w Polsce.

źródło: http://www.rozbrat.org/publicystyka/kontrola-spoeczna/4266-ukryty-program-porozmawiajmy-o-obliczu-polskiej-szkoy


 
WASZE KOMENTARZE[1]
~Autor: Nie martwcie się, już niedługo PiS zreformuje szkolnictwo i będzie tak, jak za PRLu, czyli tak jak chcecie.
dodano: Środa, 2015.11.04 11:10, IP:86.145.135.XXX
ok
0
not ok
1
odpowiedz|usuń
avatarzemsta: Nie możemy się wprost doczekać :)
dodano: Środa, 2015.11.04 12:17
ok
1
not ok
0
odpowiedz|usuń
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
codeimgNie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.
avatar
ZEMSTA
zemsta.epoznan.pl
RSSsend_message
Anarchistyczna klubo-księgarnio-kawiarnio - kuchnia ZEMSTA
ul. Fredry 5/3a
Poznań

poniedziałek - sobota
10:00 - 19:00

niedziela
NIECZYNNE

akk.zemsta@gmail.com

Mniej czytajcie,
mniej się uczcie,
więcej myślcie
i działajcie!
POLECANE STRONY
rozbrat.org
bractwotrojka.pl
zemsta.org
ozzip.pl
wsl-poznan.pl
ARCHIWUM WPISÓW
Klinowanie: El Lissitzky/Trupa Twożywo - finisaż / 10.11.2017, 19:30 (23 paź 2017)
Klinowanie: El Lissitzky/Trupa Twożywo - finisaż / 10.11.2017, 19:30 (23 paź 2017)
Klinowanie: El Lissitzky/Trupa Twożywo - finisaż / 10.11.2017, 19:30 (23 paź 2017)
Klinowanie: El Lissitzky/Trupa Twożywo - finisaż / 10.11.2017, 19:30 (23 paź 2017)
Zemsta KIna: "Jeżeli..." Andersona z 1968 (16 paź 2017)
Gwarancja zatrudnienia czy dochód podstawowy? 20.10.2017, 19:30 (14 paź 2017)
Zemsta Kina: "Do utraty tchu (À bout de souffle)" Godarda z 1960 - 12/08/2017, 19:30 (9 paź 2017)
ZEMSTA KINA: "Viva Zapata!" (1952) - 5/10/2017, 19:30 (3 paź 2017)
Mikroobrazy_ spotkanie autorskie z Zoltánem Halasi - 10.10.2017, 19:30 (2 paź 2017)
„Patriotyzm” w sprayu. Ataki na Zemstę i Rozbrat (24 wrz 2017)
Polsko - Czeczeńska Wyprzedaż Garażowa - 15.10.2017 (22 wrz 2017)
Wszechnica Kooperatyzmu: Etyczna forma kooperatywy wg Abramowskiego - wykład 18.10.2017 (21 wrz 2017)
Pingwiny z Antarktyki - spotkanie z Julią Kończak // 28.09.2017 19:30 (20 wrz 2017)
Zemsta emancypacji. Nacjonalizm, uchodźcy, muzułmanie - dyskusja 14.10.2017 (20 wrz 2017)
• za duszno: Hannes Lingens, Lata 29.09.2017, 20:00 (19 wrz 2017)
Trans-inkluzywność – dla kogo? Po co? Jak ją kształtować? 19.09.2017, 19:30 (19 wrz 2017)
Zemsta Kina: "Pancernik Potiomkin" Siergieja Eisensteina z 1925 - 29.06.2017, 19:30 (27 cze 2017)
Otwarte Księgarnie_5 lat na plakacie. Wernisaż - 24.06.2017, 19:30 (24 cze 2017)
Co nam zostało z Abramowszczyzny? 21.06.2017, 19:30 (21 cze 2017)
Otwarte Księgarnie_Jednolita cena książki. Czy to się opłaca? - 14.06.2017, 19:30 (13 cze 2017)
BlockG20: Międzynarodowe Dni Akcji - spotkanie z aktywistą 09.06.2017, 20:00 (9 cze 2017)
Zemsta Animacji: "Rodzina Yamadów" Isao Takahaty z 1999 8 czerwca 2017 (9 cze 2017)
Zemsta Animacji: "Proszę słonia" Witolda Giersza z 1978 - 01.06.2017, 19:30 (31 maj 2017)
Zemsta Kina: "Matka (Мать)" Wsiewołoda Pudowkina z 1926 - 25.05.2017, 19:30 (21 maj 2017)
"Społeczeństwo bez mięsa" zajęło II miejsce w konkursie na najlepszą książkę ekonomiczną ECONOMICUS! (20 maj 2017)
Migracje, granice i sprzeczności kapitalizmu - dyskusja//26.05.2017 19:30 (19 maj 2017)
Zemsta Animacji: "Przez ciemne zwierciadło" R. Linklatera z 2006 - 18.05.2017 (15 maj 2017)
Zemsta Animacji: "Korlaina i tajemnicze drzwi" z 2009, 11.05.2017, 19:30 (8 maj 2017)
Projekcja filmu "Więcej niż Miód" reż. Markus Imhoof, 10 maja 2017, 19:30 (8 maj 2017)
06.05.2017,19:30 - Chwała supermenom! (6 maj 2017)
Lepsza Zmiana w Zemście W Kuchnii! - już od maja (1 maj 2017)
Chwała supermanom. Ideologia a popkultura - spotkanie autorskie - 06.05.2017 (26 kwi 2017)
Dni Zwierząt Laboratoryjnych:"Maksymalnie tolerowana dawka" 2012 - 27/04/2017 19:30 (24 kwi 2017)
Wszechnica Kooperatyzmu: Anarchizm kolektywistyczny a kooperatyzm - 19.04.2017, 19:30 (19 kwi 2017)
NACJONALIZM NIE PRZEJDZIE ! DEMONSTRACJA 08.04.2017, 14:00, spod Starego Browaru (8 kwi 2017)
Zemsta Animacji: "Ponyo" Hayao Miyazakiego z 2008 6.04.2017, 19:30 (2 kwi 2017)
Dziś o 19:30 wernisaż wystawy Oskara Kasperka! (31 mar 2017)
Zemsta Kina: Krótkie filmy Mai Deren 30.03.2017, 19:30 (26 mar 2017)
Państwo Przemoc Anarchizm # 1: Anarchizm a pacyfizm// 31.03.2017 (24 mar 2017)
Chłopi – prawdziwi wyklęci. Wokół „Ludowej historii Polski” 14 kwietnia 2017, 19:30 (21 mar 2017)
Zemsta Animacji: "Nausicaä z Doliny Wiatru"(1984) H. Miyazakiego 23.03.2017, 19:30 (20 mar 2017)
Zatrzymać historię! 22.03.2017, 19:30 (19 mar 2017)
Awans przestrzeni -Jak działa gentryfikacja i jak sie ją mierzy? 22.03.2017, 19:30 (19 mar 2017)
Zemsta Animacji: "Powrót do marzeń" (1991) Isao Takahaty - 09.03.2017, 19:30 (7 mar 2017)
Nowy numer anarchistycznej gazety ulicznej A-TAK do dostania w Zemście! (6 mar 2017)
Zemsta Kina: "Król Maciuś I" Wandy Jakubowskiej z 1957, 2.03.2017, 19:30 (28 lut 2017)
Zemsta Animacji: "Makowe wzgórze" G. Miyazakiego z 2011 // 23.02.2017, 19:30 (19 lut 2017)
Zemsta Animacji:"Marnie - przyjaciółka ze snów"(Omoide no Mânî)" - 16/02/2017 o 19:30 (16 lut 2017)
Żywność - logika zysku #kryzysżywnościowy - 08.02.2017, 19:30 (7 lut 2017)
ZEMSTA ŁĄCZY POLAKÓW//6 - 20.02.2017.PROMOCJA - MINUS 20% NA WYBRANE POZYCJE (6 lut 2017)
Architektura 7 Dnia - wernisaż wystawy i spotkanie wokół książki - 3 lutego 2017, 19:30 (25 sty 2017)
Zemsta Kina: "Człowiek z kamerą filmową" z 1929 - 26.01.2017, 19:30 (23 sty 2017)
Zemsta Animacji: "Opowieści Niesamowite" R. Garcii z 2013 19.01.2016, 19:30 (16 sty 2017)
Zemsta Animacji: "Podniebna poczta Kiki" H. Miyazakiego z 1989 - 12.01.2016, 19:30 (10 sty 2017)
1905. Miejska rewolta, sfera publiczna i walka antykolonialna - spotkanie dziś o 18:00! (8 sty 2017)
Najbliższe wydarzenia w Zemście! (3 sty 2017)
Nekroperformans - spotkanie autorskie 04.01.2016,19.30 (29 gru 2016)
1905. Miejska rewolta, sfera publiczna i walka antykolonialna - 08.01.2017, 18:00 (19 gru 2016)
Cykl: Zamiast Edukacji - Zasady są po to, żeby je łamać.//16.10.2016, 19:30 (11 gru 2016)
Społeczeństwo bez mięsa - spotkanie autorskie// 14.12.2016, 19:30 (10 gru 2016)
PRZENIESIONE NA INNY TERMIN!!! Od kolonializmu do Trumpa (3 gru 2016)
Cykl: Zamiast Edukacji - Przedszkole domowo leśne NaBosaka - 2 grudnia 2016, 19:30 (30 lis 2016)
Dlaczego nie ufamy sobie nawzajem? Debata dziś, o 19:30! (30 lis 2016)
Zemsta Kina: "Człowiek zwany Ciszą" z 1968 (29 lis 2016)
Ekonomia społeczna w działaniu! Odpowiedź na kryzys ekonomiczny czy powrót do idei wspólnoty? 29.11.2016 19:30 (28 lis 2016)
Dlaczego nie ufamy sobie nawzajem? O przyczynach i skutkach społecznych braku zaufania 30.11.2016, 19:30 (27 lis 2016)
Don’t keep calm i czytaj Kapitał! Wokół nowej książki D. Harveya (23 lis 2016)
Jak przetrwać w neoliberalnym mieście? 27.11.2016, 18:00 (22 lis 2016)
DNI BEZ FUTRA w POZNANIU 24- (19 lis 2016)
ZEMSTA ANIMACJI: Walc z Baszirem - 10.11.2016, 19:30 (8 lis 2016)
Już w piątek startują Dni Palestyńskie w Poznaniu! (6 lis 2016)
Dziś SAMOORGANIZACJA i GRABARZ KRÓLÓW (5 lis 2016)
Dziś WIDMA DUCHOLOGII oraz DANSE MACABRE PARTY! start 19:30 (4 lis 2016)
Zaczynamy URODZINY - WIDMO! (3 lis 2016)
Widmowa Zemsta Kina: "Oczy bez twarzy" G. Franju z 1960 3 listopada 2016, 19:30 (1 lis 2016)
DNI PALESTYŃSKIE 11-13.11.2016 (30 paź 2016)
SPOTKANIE Z JEDZENIEM ZAMIAST BOMB!/ 02.11.2016, 19:30 (30 paź 2016)
Zemsta Animacji: "Szum morza (Umi ga kikoeru)" z 1993 // 27.10.2016 19:30 (24 paź 2016)
Saikou Miyajima (Japonia) - koncert//violin solo improvisation 23.10.2016, 19:00 (18 paź 2016)
Nasz patronat: Sympozjum - przedstawiciele postępowej myśli społecznej 14.10.2016 w godzinach 17:00 - 20:00 (14 paź 2016)
Urodziny - Widmo // 4-5 LISTOPADA 2016 (12 paź 2016)
Zemsta Deskorolki: "King of the Road 2006" 20 październik w godzinach 19:30 - 21:00 (9 paź 2016)
Kulturowo-społeczne podłoża przemocy seksualnej 13 październik w godzinach 19:30 - 21:30 (9 paź 2016)
Margines_spotkanie autorskie z Andreą Tompą 16 październik w godzinach 18:30 - 20:00 (8 paź 2016)
Zemsta Animacji: "Orkiestra" Zbigniewa Rybczyńskiego z 1990 06.10.2016, 19:30 (5 paź 2016)
Spółdzielnie Socjalne - teoria i praktyka 05.07 w godzinach 19:30 - 21:30 (2 paź 2016)
ZEMSTA ANIMACJI: Zemsta Animacji:"Jajo Anioła (Tenshi no Tamago)" M. Oshiie`go// 29.09.2016, 19:30 (27 wrz 2016)
Zemsta BMX-a! "Monster Mash" The Common Crew - pokaz filmu// 22.09.2016 (19 wrz 2016)
DZIEŃ SĄSIADA! (10 wrz 2016)
Oświadczenie Kolektywu Zemsta: TAK DLA PRAW ZWIERZĄT! TAK DLA PRAW PRACOWNIKÓW! NIE WSPIERAJ ŻADNYCH FORM WYZYSKU! (8 wrz 2016)
Zemsta Animacji: Julian Józef Antonisz - ostre filmy zaangażowane 01.09.2016 (czwartek) godz.: 19:30 (29 sie 2016)
Prasówka: Gastrowyzysk. Pracownicy gastronomii zakładają związek zawodowy (7 sie 2016)
80. rocznica Rewolucji Społecznej w Hiszpanii: Hiszania`36 - wernisaż rewolucyjnych plakatów oraz pokaz filmu "Ziemia i wolność" z 1995 (19 lip 2016)
Zemsta Kina: 80. rocznica wojny domowej w Hiszpanii - "Labirynt Fauna" Guillermo del Toro z 2006 (12 lip 2016)
Do you miss your country? Wystawa prac i spotkanie z Moniką Szydłowską. 09.07.2016 o 18:00 (4 lip 2016)
Kryzys czy krach? UE po brytyjskim referendum - dyskusja // 06.07.2016//19:00 (3 lip 2016)
ZEMSTA KINA: "Hydrozagadka" z 1970// 30.06.2016// 20:00 (28 cze 2016)
Przepis na wyzysk.Co dalej z pracą w gastronomii? 29.06.2016, 19:00 (28 cze 2016)
Tomasz Bohajedyn - wernisaż i promocja nowego wydania "Jądra Ciemności" J. Conrada (24 cze 2016)
Zemsta Animacji: "Rodzice chrzestni z Tokio (Tokyo Godfathers)" Satoshi`ego Kona z 2003 - 23.06.2016, 20:00 (24 cze 2016)
Prasówka: Lokatorzy kamienicy przy ul. Fredry mogą liczyć na cykliczne spotkania z pracownikami ZKZL. To precedens, który obejmie wszystkich? (7 cze 2016)
Zemsta Kina: "Prowokacja: Caso Bombas (Montaje: Caso Bombas)" z 2013 - 09.06.09 (7 cze 2016)
Freedom Fighters: Antyfaszyzm i anarchizm w Serbii - spotkanie z aktywistami (5 cze 2016)
ZEMSTA ANIMACJI: "Paprika" z 2006 (31 maj 2016)
Kapitalizm na długu, społeczeństwo na smyczy. Jak skończyc z nową dyktaturą? 03.06.2016 (29 maj 2016)
ZEMSTA MATEK! 28.05.2016 (29 maj 2016)
ZEMSTA ANIMACJI: "Metropia" Tarika Saleha z 2009 (24 maj 2016)
Solidarnościowe mydełka PAL! w Zemście! (22 maj 2016)
Promocja! Zniżka 25% na kryminały! (22 maj 2016)
Solidarność – było, minęło! Co dalej? Sprawozdanie ze spotkania (21 maj 2016)
ZEMSTA ANIMACJI: Perfect Blue" z 1997 // 19.05.2016 (17 maj 2016)
David Ost//Jarosław Urbański - 18.05.2016, 19:00 (16 maj 2016)
Punk & Roll - wernisaż fotografii Rafała "ślifki" Pozorskiego - 11.05.2016, 20:30 (11 maj 2016)
sobotni Aferanek w Zemście! 07.05.2016 - od 8:00 w Radiu Afera i Zemście! (6 maj 2016)
[WROCŁAW] ZEMSTA NA VEGANMANII! (4 maj 2016)
Solidarność z Łukaszem Eksmisje stop! - 07.05.2016, Młyńska 1 DEMONSTRACJA! (4 maj 2016)
Aktywizm prozwierzęcy w Palestynie - Poznań // 8 maja 2016 (4 maj 2016)
ZEMSTA KINA: Anarchistyczna Hiszpania 1936 - 37 (4 maj 2016)
ZEMSTA ANIMACJI: "Persepolis" Vincenta Paronnauda i Marjane Satrapi z 2007 (2 maj 2016)
St. Pauli. Więcej niż piłka nożna? Spotkanie wokół książki Fabiana Balickiego - 22.04.2016 (19 kwi 2016)
ZEMSTA ANIMACJI: "Mary i Max (Mary and Max)" Adama Elliota z 2009 - 21.04.2016 (19 kwi 2016)
Vege Inwazja w Zemście! (15 kwi 2016)
Inwazja Barbarzyńców: Herezja - ucieczka przed władzą. Wykład Krzysztof Moraczewskiego - 14.04.2016 o 18:30 (12 kwi 2016)
Turcja - UE - kryzys migracyjny. Prezentacja i dyskusja - 06.04.2016, 19:00 (2 kwi 2016)
Zakonnice odchodzą po cichu - spotkanie autorskie - Teatr Ósmego Dnia 19:00 (29 mar 2016)
Klub Dyskusyjny: Schools of Trust - 31.03.2016 (26 mar 2016)
„Smutki tropików. O politycznym kinie Ameryki Łacińskiej” – sprawozdanie ze spotkania (22 mar 2016)
ZEMSTA ANIMACJI: "Księga Życia (The Book of Life)" Jorge Gutierreza z 2012 - 24 marca 2016 o 20:00 (22 mar 2016)
astrid lindgren secret release party at Zemsta - 20.03.2016 (21 mar 2016)
Wegańskie menu na zająca (15 mar 2016)
Zrozumieć imperializm w kapitalizmie. Dyskusja wokół książek Filipa Ilkowskiego - 23/03/2016 (15 mar 2016)
Ukryty przymus. Zapomniane obozy pracy - spotkanie wokół projektu "Transforming" Hadas Tapouchi - 19.03.2016 (sobota) godz.: 19:00 (15 mar 2016)
Smutki tropików. O politycznym kinie Ameryki Łacińskiej - spotkanie autorskie wokół książki Jarosława Pietrzaka - 17.03.2016, 19:00 (15 mar 2016)
10.03.2016 - ZEMSTA ANIMACJI: "Bosonogi Gen 2 (Hadashi no Gen 2)" (8 mar 2016)
Piszą o nas :) Tym razem w rankingu weg*ańskich lokali w Poznaniu (6 mar 2016)
CYKL: ZAMIAST EDUKACJI # 8: Świecka szkoła? Etyka i religia w polskim systemie edukacyjnym. - 11/3/2016 (5 mar 2016)
ZEMSTA ANIMACJI: "Żółta Łódź Podwodna" z 1968 - 03.04.2016 (29 lut 2016)
Prasówka: Zemsta na Fredry - Bartek Ślosarski pyta, my odpowiadamy :) (26 lut 2016)
KARNET NA OBIADY W ZEMŚCIE (24 lut 2016)
ZEMSTA ANIMACJI: "Bosonogi Gen (Hadashi no Gen)" Mori Masaki`ego i Mamoru Shinzaki`iego z 1983 - 25.02.2016 20:00 (22 lut 2016)
Zemsta w Ósemkach!!! - czwartek, 18:30 (16 lut 2016)
Zapis audio dyskusji wokół prezentacji "Łowiectwo wczoraj i dziś. Mity i rzeczywistość" (16 lut 2016)
ZEMSTA ANIMACJI: "Jest taki piękny dzień (It`s Such a Beautiful Day)" Dona Herzfeldta z 2012 (15 lut 2016)
CYKL: ZAMIAST EDUKACJI # 7: Kreatywne Szkoły wg Kena Robinsona 19.02.2016 19:00 (10 lut 2016)
PRZECIW BAZOM US ARMY - InfoTour Wiatr Okinawy 2016 (9 lut 2016)
ZEMSTA ANIMACJI: Ghost In The Shell 2 - 11.02.2016, 20:00 (7 lut 2016)
Wolność, równość, pomoc wzajemna. Organizuj się poza strukturami władzy - film (7 lut 2016)
URODZINY WODNIKÓW! - 13/02/2016 ZEMSTA (7 lut 2016)
Piszą o nas: Poznań: anarchiści rozszerzają działalność. Uruchomili księgarnie internetową (5 lut 2016)
STOP INWIGILACJI! "Pogrzeb wolności" - happening - przemarsz//5.02.2016, spod Starego Browaru (5 lut 2016)
Łowiectwo wczoraj i dziś - 05.02.2016, 19:00 (1 lut 2016)
ZEMSTA ANIMACJI: "Amerykańska opowieść" z 1986 - 05.02.2016 (1 lut 2016)
Nowa książka Jarosława Urbańsiego już w maju! (31 sty 2016)
Fotokast Sławka Rzewuskiego (28 sty 2016)
Prasówka: Gazeta Wyborcza o otwarciu naszego sklepu internetowego:) (28 sty 2016)
Kupuj w Zemście przez Internet! (27 sty 2016)
LAST MINUTE CHANGE: Spotkanie o TTIP w Zemście! Dziś, 19:00 (27 sty 2016)
ZEMSTA ANIMACJI: "Grobowiec Świetlików" z 1988 (26 sty 2016)
TTIP - Transatlantycka Dyktatura Korporacji i jak ją powstrzymać - debata (25 sty 2016)
CYKL: ZAMIAST EDUKACJI #6 POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY - 29.01.2016 (24 sty 2016)
Prasówka: Zemsta ma anarchizować - wywiad dla Kultury u Podstaw (23 sty 2016)
Prasówka: Adam Bodnar swoją wizytę w Poznaniu rozpoczął w prowadzonej przez anarchistów klubokawiarni Zemsta. (22 sty 2016)
22.02.2016 - dzien pełen atrakcji :) (22 sty 2016)
ZEMSTA ANIMACJI:"Stalowy Gigant" z 1999 - 20.01.2016, 20:00 (20 sty 2016)
STOP INWIGILACJI!!! pikieta przeciw nowej ustawie o policji (18 sty 2016)
Promocja w Zemście!: "Radykalne miasta" oraz "Życie i śmierć wielkich miast Ameryki" 20% TANIEJ! (12 sty 2016)
Zemsta Animacji: "Duch w Pancerzu" z 1995 (12 sty 2016)
CYKL: ZAMIAST EDUKACJI #5: SZKICE Z DZIEJÓW EDUKACJI WOLNEJ (10 sty 2016)
Behind the Wall - prezentacja fotokastu oraz dyskusja na temat okupowanej Palestyny (10 sty 2016)
ZEMSTA ANIMACJI: "Miasteczko Panika" z 2009 (10 sty 2016)
Wracamy! (5 sty 2016)
Zapraszamy 5 stycznia! (30 gru 2015)
STOP RASISTOWSKIEJ PRZEMOCY! NACJONALIZM PRECZ Z POZNANIA! Oświadczenie FA s. Poznań (29 gru 2015)
Promocja w Zemście! (18 gru 2015)
UNIWERSYTET JAKO DOBRO WSPÓLNE - sprawozdanie (17 gru 2015)
Pipi z bramy na Wasze ściany :) (17 gru 2015)
Książki kupuję u anarchistów (17 gru 2015)
Praktyka Teoretyczna: Postoperaizm jako teoria walki klas. Dyskusja wokół „Marks. Nowe perspektywy” (II) - zapis dyskusji z 21.02.2014 (16 gru 2015)
Piszą o nas :) (14 gru 2015)
Anarchia wczoraj i dziś. Spotkanie z Tymoteuszem Onyszkiewiczem - sprawozdanie (12 gru 2015)
Zemsta dołączyła do zbiórki fantów dla Przytulisko w Przyborówku i Ruścu! (11 gru 2015)
CYKL: ZAMIAST EDUKACJI #4 SZKOŁY LEŚNE - ODPOWIEDZIĄ NA DEFICYT NATURY? 17.12.2015 (czwartek), godz. 19:00 (11 gru 2015)
Edukacja domowa – możliwości i praktyka (10 gru 2015)
ZEMSTA ANIMACJI: "Miasteczko Halloween (Nightmare Before Christmas)" z 1993 (7 gru 2015)
Wokół „Przewodnika dla dryfujących” - sprawozdanie ze spotkania (7 gru 2015)
"Inna Rzeczpospolita jest możliwa! Widma przeszłości, wizje przyszłości" - spotkanie autorskie wokół nowej książki Jana Sowy. Prowadzenie: Krystian Szadkowski (Praktyka Teoretyczna) (6 gru 2015)
Uniwersytet jako dobro wspólne. Spotkanie autorskie poświęcone książce Krystiana Szadkowskiego (5 gru 2015)
Grrrl power! Czyli Karioka Girls Rock Camp - relacja (5 gru 2015)
Czy Emma Goldman jest aktualna? Sprawozdanie ze spotkania (3 gru 2015)
Piszą o nas :) (3 gru 2015)
"grrrl power! czyli Karioka Girls Rock Camp" 2 grudnia (30 lis 2015)
CYKL: ZAMIAST EDUKACJI #3 CZY MOŻLIWA JEST EDUKACJA WOLNOŚCIOWA? (29 lis 2015)
Anarchia wczoraj i dziś. Spotkanie z Tymoteuszem Onyszkiewiczem - 03.12.2015, 19:00 (24 lis 2015)
ZEMSTA ANIMACJI: "Kot Fritz" z 1972 (23 lis 2015)
CYKL: ZAMIAST EDUKACJI #2 EDUKACJA DOMOWA - MOŻLIWOŚCI I PRAKTYKA. (21 lis 2015)
“Więziennictwo i radykalna edukacja feministyczna w meksykańskim kapitalizmie wojny narkotykowej.” - spotkanie z grupą La Lleca (20 lis 2015)
ZAMIAST EDUKACJI # 2: SZKICE Z DZIEJÓW EDUKACJI WOLNEJ (13 lis 2015)
ZEMSTA ANIMACJI: "Heavy Metal" z 1981 (10 lis 2015)
KONFERENCJA: Kulturotwórcza rola anarchizmu: pomiędzy kontrkulturą a awangardą (8 lis 2015)
RASIZM STOP! OŚWIADCZENIE FEDERACJI ANARCHISTYCZNEJ S. POZNAŃ (5 lis 2015)
Prasówka: Horror i anarchia! O filmach grozy Toda Browninga - recenzja i relacja (4 lis 2015)
Prasówka: Klinika szkolnej demokracji - czas na republikę dzieci! - RELACJA (4 lis 2015)
Prasówka: Ukryty program – porozmawiajmy o obliczu polskiej szkoły - relacja (4 lis 2015)
Październikowy Top 10 Księgarni Zemsta! (3 lis 2015)
ZEMSTA ANIMACJI: "Gandahar" z 1988 (3 lis 2015)
[06.11.2015, 19:00] ZAMIAST EDUKACJI #1: RZUCAM SZKOŁĘ (1 lis 2015)
Urodzinowe HALLOWEEN PARTY i impreza benefitowa na czeskich anarchistów! (31 paź 2015)
Zemsta na weekend (31 paź 2015)
ZEMSTA NA ŚNIADANIE - każda sobota, 10:00 - 14:00 (30 paź 2015)
KSIĘGARNIA ZEMSTA POLECA: "Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście" (30 paź 2015)
19.11.2015, 19:00 - Emma Goldman "Anarchizm i inne eseje" spotkanie z tłumaczkami/redaktorami (30 paź 2015)
Wraca cykl ZAMIAST EDUKACJI ! (30 paź 2015)
KSIĘGARNIA ZEMSTA POLECA: Emma Goldman "Anarchizm i inne eseje" (29 paź 2015)
'INNY ŚWIAT" # 44 - nowy numer anarchistycznego pisma dostepny w Zemście! (28 paź 2015)
KAWA OD ZAPATYSTÓW - TERAZ TAKŻE DOSTEPNA PRZEZ ALLEGRO! (28 paź 2015)
KSIĘGARNIA ZEMSTA POLECA: Bernard Konrad Świerczyński "Szmugiel na całe życie" (28 paź 2015)
ZEMSTA ANIMACJI: "Akira" z 1988 (26 paź 2015)
Protestuj! Strajkuj! Walcz! Stawiaj Opór! (25 paź 2015)
SUSHI W ZEMŚCIE: WEGAŃSKIE SUSHI - NIEDZIELA, 13:00 - 18:00 (25 paź 2015)
PRASÓWKA: “Staliśmy się pośmiewiskiem Europy” – węgierski pisarz László Darvasi w AKK Zemsta (25 paź 2015)
KAPITALIZM MUSI ODEJŚĆ - finisaż (20 paź 2015)
KRONIKA STEMPLA: WOLNE TORY! - wernisaż (20 paź 2015)
ZEMSTA ANIMACJI: "Wzgórze królików (Watership Down)" z 1978 (19 paź 2015)
Spotkanie wokół książki "Przewodnik dla dryfujących" - Bednarek, Kwaterko, Piekarski (13 paź 2015)
ZEMSTA ANIMACJI: "Życie świadome" Richarda Linklatera z 2001 (13 paź 2015)
ENDEMITY W ZEMŚCIE! Spotkanie z László Darvasim (13 paź 2015)
Nowa Zemsta. Otwarcie | sobota, 13.09, 19:00 (9 wrz 2014)
20-lecie Bractwa Trojka / Koncert R.U.T.A. / 16-17 maja (16 maj 2014)
Zapraszamy na Demo w obronie Od:Zysku! (20 mar 2014)
"Niewolnicy Apple'a" | Ralf Ruckus wokół książki (26 lut 2014)
Sekrety Fukushimy | Astushi Takenouchi (25 wrz 2013)
Syria - głos mniejszości (10 wrz 2013)
Let's talk about Syria / Syryjska rewolucja (20 sie 2013)
Zapraszamy na wystawę prac Clifforda Harpera do Zemsty! (16 lip 2013)
MALUJEMY! warsztaty robienia szablonów (6 cze 2013)
"Dobre malarstwo" / wernisaż wystawy prac Wojtka Wrońskiego (17 maj 2013)
Budujemy instrumenty / warsztaty muzyczne dla dzieci i młodzieży (17 kwi 2013)
Utylitaryzm Petera Singera / dyskusje wokół praw zwierząt (14 kwi 2013)
"POWROTY" spotkanie z Kasią Kaczor, autorką komiksu (9 kwi 2013)
SŁODYCZE! /// warsztaty kulinarne dla dzieci i młodzieży (6 kwi 2013)
Proszę Państwa do gazu / Palestyna walczy o przetrwanie (26 mar 2013)
Kościół a dyktatura wojskowa w Argentynie - sprawa nowego papieża (20 mar 2013)
POWITANIE WIOSNY /// warsztaty dla dzieci /// (16 mar 2013)
Wernisaż wystawy Grzegorza Klamana (15 mar 2013)
Strajk to jedyny rozsądny dialog z pracodawcą? (13 mar 2013)
Po co nam w ogóle teoria praw zwierząt? (12 mar 2013)
Michaił Bakunin podpalacz Europy - spotkanie z Antonim Kamińskim, autorem trzytomowej monografii Bakunina (12 mar 2013)
Po co nam agencje pośrednictwa pracy? (7 mar 2013)
Gospodarstwo domowe w kapitalizmie (27 lut 2013)
Analiza zjawiska prostytucji w Poznaniu (14 lut 2013)
URODZINY WODNIKÓW (2 lut 2013)
Dada Odpada TWO (30 sty 2013)
Zimowa wyprawa Ollego (23 sty 2013)
OPOWIEŚCI RASTA CHRZEŚCIJAŃSKIE // Medytacja starochrześcijańska // 20.01 // 18:00 (19 sty 2013)
OPOWIEŚCI RASTA CHRZEŚCIJAŃSKIE // Timket znaczy chrzest // 19.01 // 18:00 (19 sty 2013)
ZWIERZĘ a RZECZ /// ferie na Fredry 5 (18 sty 2013)
Kryzys długów publicznych. (17 sty 2013)
START // Zemsta na epoznan (17 sty 2013)