Pogoda jutro Pogoda Poznań
148

Tu opisz zauważony błąd w tekście,
(sprawy niezwiązane z błędami nie będą rozpatrywane tą drogą - o wszelkich innych sprawach kontaktuj się poprzez stronę)

E-mail kontaktowy:

Wpisz kod z obrazka:
codeimg

Tramwaj na Kopernika: mieszkańcy chcą budowy trasy, ale proponują zmiany
KaT | aktualizacja: Piątek, 21 kwietnia 2017 roku, godzina 08:26

Miasto podsumowało konsultacje społeczne dotyczące realizacji trasy tramwajowej na osiedle Kopernika. Zebrano blisko 1300 ankiet z czego w 943 stwierdzono, że trasa jest potrzebna.

Tramwaj na Kopernika: mieszkańcy chcą budowy trasy, ale proponują zmiany

W grudniu odbyły się konsultacje w sprawie budowy trasy tramwajowej na osiedle Kopernika.  Ma przebiegać przez obszar gęstej zabudowy mieszkaniowej wzdłuż ulic Arciszewskiego, Pogodnej i Promienistej. Już pod koniec ubiegłego roku pisaliśmy, że część mieszkańców nie jest zadowolona z planowanej inwestycji - pojawia się bowiem obawa o hałas. Dziś na temat konsultacji i ich wyników można powiedzieć zdecydowanie więcej. Miasto bowiem je podsumowało. W trakcie konsultacji zebrano blisko 1300 ankiet. W 943 wskazano, że budowa nowej trasy tramwajowej jest potrzebna. 287 mieszkańców uznało, że budowa nie jest racjonalna. Równocześnie 813 osób zadeklarowało, że po wybudowaniu trasy przesiądzie się z samochodu na tramwaj.

Jakie uwagi do trasy mieli mieszkańcy? - Postulaty mieszkańców w znacznej części dotyczyły zmiany przebiegu trasy tramwajowej, a  przeważającym głosem były wnioski o budowę trasy w ciągu ulicy Jawornickiej, zgodnie z jedną z propozycji tzw. „Chybkiego tramwaju” - czytamy w podsumowaniu. - ZTM (przy wsparciu projektanta) przeanalizował możliwość realizacji tego wariantu, pomimo że przebieg trasy  tramwajowej na osiedle Kopernika został wyznaczony wiele lat temu i znalazł odzwierciedlenie w strategicznych dokumentach miasta dotyczących zagospodarowania przestrzennego, a także realizowanej zabudowy. Przebieg wg koncepcji „Chybkiego tramwaju” został odrzucony z uwagi  na brak możliwości technicznych podłączenia trasy na węźle Grunwaldzka / Jawornicka, z powodu wybudowanych wiaduktów nad przyszłą III Ramą Komunikacyjną, istniejącą okoliczną zabudowę oraz zapisy Miejscowych planów zagospodarowania  przestrzennego - tłumaczy Zarząd Transportu Miejskiego.

W ramach konsultacji pojawiły się także propozycje, by trasę poprowadzić w tunelu, a także utworzyć przystanki tramwajowo-autobusowe w ciągu ulic Ściegiennego i Promienistej. ZTM zauważa, że tunel nie tylko zwiększy koszty inwestycji, ale też zmniejszy dostępność trasy - dlatego nie ma rekomendacji dla takiego rozwiązania. W przypadku przystanków - na ulicy Promienistej rozwiązanie zaproponowane przez mieszkańców zostanie rozważone. Sytuacja z ulicą Ściegiennego jest nieco bardziej skomplikowana i wymagałaby większych zmian w przebiegu torowiska - przeanalizowano to i uznano, że zmiana nie byłaby korzystna. Pełne podsumowanie dostępne jest TUTAJ.

Kiedy nowa trasa mogłaby powstać? - Przygotowujemy ten projekt po to, żeby skorzystać z kolejnego rozdania środków unijnych. Liczymy na to, że środki takie pojawią się w 2018 czy 2019 roku. Chcemy być gotowi jako miasto z dokumentacją projektową, by uczestniczyć w kolejnych naborach i konkursach - mówił w grudniu Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. Nie jest dziś pewne, kiedy i czy prace miałyby się rozpocząć - wszystko zależy od pieniędzy. Prezydent zdradził, że w ramach inwestycji miałyby też np. powstać buspasy w tym rejonie.