Reklama

Hamulce w Twoim aucie piszczą? Sprawdź jakie mogą być tego przyczyny

Piszczące hamulce to stosunkowo powszechny problem. Irytujący dźwięk obniża komfort użytkowania samochodu, a dodatkowo może nasuwać kierowcom na myśl pytanie: "czy aby na pewno z hamulcami w moim aucie jest wszystko w porządku?". Dlatego warto wyjaśnić, skąd bierze się pisk podczas hamowania oraz czy w takiej sytuacji konieczna jest wizyta w serwisie.

Hamulce nie powinny piszczeć, jeżeli jednak to robią, warto się nimi zainteresować

Za pisk podczas hamowania mogą odpowiadać różne elementy układu hamulcowego - klocki, tarcze, a nawet zaciski. Dlatego, jeżeli pojawi się to zjawisko, warto zacząć od kontroli stanu technicznego układu, zanim wymienimy w nim jakiekolwiek części samochodowe. Piszczenie może być bowiem efektem zanieczyszczenia - brudem, rdzą bądź pyłem z klocków hamulcowych. Często jednak powodem jest zły stan lub niska jakość podzespołów, a czasem po prostu zużycie elementów eksploatacyjnych. Problem mogą powodować także błędy popełnione podczas montażu.

Hamulce piszczą, chociaż wcześniej tego nie robiły

Jeżeli pisk pojawił się w trakcie eksploatacji, to jego przyczyną może być po prostu zużycie klocków lub tarcz hamulcowych. Niektóre modele klocków hamulcowych wykorzystują specjalne czujniki akustyczne, które wytwarzają charakterystyczny hałas, gdy ich czas dobiega końca. Jeżeli jednak klocki i tarcze nie wyglądają na zużyte, mogło dojść do przegrzania hamulców. Wówczas obniży się skuteczność hamowania i pojawi się uciążliwy pisk.

Powodem może być również zanieczyszczenie - jeżeli drobiny brudu dostaną się pomiędzy klocki i tarcze. Piszczenie może powodować także zanieczyszczenie zacisków hamulcowych. W takiej sytuacji nie będą one dociskać klocków do tarcz równomiernie, a klocki będą wpadać w wibracje powodujące niechciany hałas. Przy szybkiej reakcji pomóc powinno rozebranie i oczyszczenie zacisków. Jednak odkładając czyszczenie zbyt długo, może się okazać, że konieczna będzie wymiana klocków i tarcz na nowe - nierównomiernie wytarta powierzchnia tych podzespołów sprawi, że utracą pełną sprawność.

Hamulce piszczą, chociaż dopiero co przeszły serwis i wymianę zużytych elementów

Czasem zdarza się, że nowe hamulce piszczą. Wówczas możliwe przyczyny są dwie: niska jakość podzespołów lub błędy w ich montażu. Klocki hamulcowe są wyposażane w elementy pochłaniające wibracje generowane podczas tarcia. Producent, który ograniczy w swoich produktach elementy tłumiące drgania, może je oferować taniej. Siłą rzeczy takie klocki będą bardziej podatne na wpadanie w wibracje, które są źródłem pisków.

Oprócz tego nowe hamulce mogą piszczeć przez błędy popełnione w trakcie ich wymiany. Można wśród nich wymienić m.in. montaż klocków hamulcowych w zacisku, który nie został rozruszany i oczyszczony, a także ponowne wykorzystanie niektórych elementów ze starego kompletu (np. sprężynek czy blaszek). Ponadto hałas może być spowodowany montażem nowych klocków na zbyt mocno zużytych i nieprzetoczonych tarczach hamulcowych. Dlatego nie warto szukać pozornych oszczędności w trakcie serwisu układu hamulcowego - może to doprowadzić do konieczności ponownej wizyty w warsztacie, bez której nie uda się odzyskać pełnej skuteczności hamowania i komfortu użytkowania samochodu.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

25℃
12℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
22 km
Stan powietrza
PM2.5
24.49 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro